Sökning: "hur lär sig vuxna"

Visar resultat 1 - 5 av 109 uppsatser innehållade orden hur lär sig vuxna.

  1. 1. Nyansering i en polariserad debatt. : Diskursanalys om unga, pornografi ochsexualundervisning i Sverige.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Isaksson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Även då Sverige kan ses som liberalt i konstrast till andra länder i världen vad gäller sexualundervisning i skolan, så menar RFSU att den fortfarande är bristfällig, i synnerhet vad det gäller frågan om pornografi då RFSU menar att det är samtal som behövs inte vuxna som ålägges sin tolkningsram om ungas sexliv och porrvanor utan ett samtal med unga. Sexualundervisningen i Sverige är i dagsläget upp till de enskilda rektorerna och lärarna, det blir därmed väldigt individuellt vad för undervisning eleverna får beroende på vilken skola och vilket klassrum de hamnar i. LÄS MER

  2. 2. Multi-state and Time-varying Covariate Survival Models for Multiple Knee Contractures in People with Cerebral Palsy

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistik

    Författare :Maiya Tebäck; [2023]
    Nyckelord :cerebral palsy; survival analysis; multi-state models; time-varying covariates; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : Cerebral palsy is an umbrella term for a group of neurological disorders, affecting motor function, movement and posture. Contractures, restrictions in the range of motion of joints, are a common problem affecting people living with cerebral palsy. LÄS MER

  3. 3. Modersmålets betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ghassan Al Hamlawi; [2023]
    Nyckelord :elev; identitet; lärare; modersmål; SVA;

    Sammanfattning : De senaste sju åren har vi haft extra stor invandring av människor från andra länder. Det har satt mer press på skolor och lärare för att hantera undervisning för flerspråkiga elever, både vuxna, ungdomar och barn. LÄS MER

  4. 4. ”Att vara en närvarande förskollärare är nyckeln, oavsett situation!” : En kvalitativ undersökning om förskollärares förhållningssätt till den sociala och fysiska språkmiljön i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Stina Ström; Jenny Westin; [2023]
    Nyckelord :Approach; physical language environment; preschool; preschool teacher; social language environment; Fysisk språkmiljö; förskola; förhållningssätt; förskollärare; social språkmiljö;

    Sammanfattning : Förskollärare har ett stort ansvarsområde inom förskolan. Det är förskollärarna som bland annat ansvarar för att varje barn ska uppleva en meningsfullhet samt för att skapa förutsättningar att barn lär sig. LÄS MER

  5. 5. The impact of an anthropomorphic robot’s facial expressions on L2 learning outcomes and motivation

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sara Danielsson; Emil Hammarberg; [2023]
    Nyckelord :Robot assisted language learning; RALL; human-robot interaction; HRI; non-verbal immediacy; NVI; Robotassisterad språkinlärning; människa-robotinteraktion; MDI; icke-verbal kommunikation;

    Sammanfattning : In a regular classroom setting, a more emotionally expressive teacher has been shown to be positively correlated with learning outcomes and task motivation among the students. Would this also be the case if the teacher were a robot? This study investigates how the facial expressions of an anthropomorphic robot affect learning outcomes and task motivation in adult learners studying a second language by setting up an experiment using the Furhat robot. LÄS MER