Sökning: "hur lärare planerar en lektion"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden hur lärare planerar en lektion.

  1. 1. "Lärare har idag frihet att själva välja läromedel..." : En kvantitativ enkätundersökning om lågstadielärares användning av läromedel och eventuella ramfaktorer som begränsar valet av läromedel i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Michaela Eriksson; Ellinor Wollner; [2024]
    Nyckelord :Matematikundervisning; lågstadiet; läromedel; lärobok; ramfaktorteorin;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att presentera hur användningen av läromedel i matematikundervisningen ser ut på lågstadiet samt i vilken utsträckning det finns faktorer som begränsar valet av läromedel i matematikundervisningen utifrån ett lärarperspektiv. Detta gjordes med en kvantitativ ansats där insamlingsmetoden var webbenkät. LÄS MER

  2. 2. Samplaneringsprocessen - från läroplan till lektionsutfall : En fallstudie av samplanering mellan klasslärare i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Denise Kindstedt; Frida Österklint; [2022]
    Nyckelord :samplanering; kollegialt samarbete; autonomi; improvisation; likvärdighet; ramfaktorteori; samverkan;

    Sammanfattning : Samplanering har visat sig vara ett svårdefinierat begrepp och ett begrepp som förekommer i många olika kontexter. Samplaneringens exakta innebörd blir därför svår att förstå. Tidigare forskning visar på begränsningar inom området, när begreppet samplanering förekommer tas det upp med andra närliggande begrepp. LÄS MER

  3. 3. Problemlösning i matematikundervisningen : En intervjustudie om betydande aspekter i problemlösning som lärare i årskurs 1–3 tar hänsyn till

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Karolina Haapaniemi; [2022]
    Nyckelord :lärarens roll; matematikundervisning; matematiska resonemang; problemlösning; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa intervjustudie var att belysa vilka aspekter i problemlösning som lärare i årskurs 1–3 tar hänsyn till när de planerar och genomför sin matematikundervisning. Genom semistrukturerade intervjuer av fyra verksamma lärare samlades data in för att vidare analyseras genom den fenomenografiska analysmetoden. LÄS MER

  4. 4. ”Om jag vid varje lektion får en elev att lära sig något är det en vinst” : En studie om att tillgodose alla elevers behov i undervisningen om de fyra räknesätten 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Malin Johansson; Lina Kristiansson; [2017]
    Nyckelord :Individanpassad undervisning; de fyra räknesätten;

    Sammanfattning : Det kan klargöras att ingen elev är den andra lik i ett klassrum, både sett till förkunskaper och inlärningsstilar. Därför syftar denna studie till att undersöka hur lärare planerar genomgångar och anpassar arbetssätt för att tillgodose alla elevers individuella behov inom undervisningen av de fyra räknesätten. LÄS MER

  5. 5. Planering i ett flerspråkigt klassrum : en kvalitativ studie om lärares planering för nyanlända elever.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefin Dreven; Marika Eriksson; [2017]
    Nyckelord :Nyanlända elever; studiehandledning; resurser; IKT;

    Sammanfattning : Studien handlar om hur lärare planerar för att ge de nyanlända eleverna en bra grund att stå på. Lärarnas planering är beskriven genom att lärare har berättat hur de undervisar i svenska och vad de ska tänka på inför nästa lektion. LÄS MER