Sökning: "hur påverkar IT samhället"
Visar resultat 1 - 5 av 805 uppsatser innehållade orden hur påverkar IT samhället.
1. Prestandajämförelse mellan krypterade och okrypterade tidsseriedatabaser med IoT-baserad temperatur- och geopositionsdata
M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistikSammanfattning : Internet of Things (IoT) är en växande teknologi som spelar en allt större roll i samhället. Den innefattar ett nätverk av internetanslutna enheter som samlar in och utbyter data. Samtidigt som IoT växer uppstår utmaningar kring hantering av stora datamängder och säkerhetsaspekter. LÄS MER
2. Cooperative Sustainability : a study of Arla’s Sustainable Incentive Model
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : The agricultural industry is a large contributor to greenhouse emissions and therefore faces new challenges to implement sustainable practices. The rising societal demand for sustainability makes the agricultural sector dependent on working towards environmentally friendly practices. LÄS MER
3. “Som vilken annan dag som helst” : En kvalitativ intervjustudie om hur unga vuxna uppfattar och hanterar ökningen av detdödliga gängkriminella skjutvapenvåldet
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : In recent years, lethal gang-related gun violence has increased in Sweden. The aim of this study is to investigate how young adults perceive and manage risks in society. Additionally, the study aims to investigate the media's influence on young adults' awareness of risks, with focus on the increased deadly gang-related gun violence. LÄS MER
4. Att undervisa om religion i en pluralistisk värld med hjälp av kooperativt lärande : En kunskapsöversikt.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att skapa en överblick över vad som kännetecknar forskning om kooperativt lärande inom religionskunskap internationellt samt hur kooperativt lärande kan bidra till svensk religionskunskap i ett pluralistiskt samhälle. De behandlade frågeställningarna är: Vad kännetecknar forskning om kooperativt lärande i religionskunskapen? Hur används kooperativt lärande i religionskunskapen? På vilket sätt kan tillämpningen av kooperativt lärande i religionskunskapen bidra till det pluralistiska samhället vi befinner oss i idag? För att besvara dessa frågeställningar genomfördes en systematisk litteraturstudie i ERIC ProQuest och Primo-databaserna, där 11 vetenskapliga artiklar kartlades och analyserades. LÄS MER
5. Digitaliseringens påverkan på elevers litteracitet i årskurs F-6 : en kunskapsöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Förmågan att läsa och skriva, även kallat litteracitet, har under de senaste decennierna reformerats som följd av digitaliseringens snabba förändring av samhället och därmed även skolan. Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på vad som kännetecknar forskning kring hur digitaliseringen påverkar litteraciteten hos elever i årskurs F-6, samt vilka innebörder forskare lägger i den nya litteraciteten som ständigt utvecklas. LÄS MER