Sökning: "hur påverkar musik ungdomar"

Visar resultat 16 - 20 av 24 uppsatser innehållade orden hur påverkar musik ungdomar.

  1. 16. Att äga sin musik : En kvalitativ studie av förhållandet mellan det privata musiklyssnandet och den spelade repertoaren hos äldre elever på musik-/kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Carl-Johan Wallentin; [2012]
    Nyckelord :music; music listening; community school of music and culture; high school students; repertoire; influence; musik; musiklyssning; musik- kulturskolan; gymnasieelever; repertoar; påverkan;

    Sammanfattning : Denna studie har till syfte att undersöka privata musiklyssningsvanor och hur dessa förhåller sig till det egna musicerandet hos gymnasielever som tar instrumentallektioner på kommunala musik-/kulturskolan, samt hur dessa vanor påverkas av instrumentalundervisningen. Det teoretiska perspektivet är hämtat från sociologen Thomas Ziehe och handlar om hur ungdomar bygger upp sina identiteter i dagens samhälle. LÄS MER

  2. 17. Räcker jag till? -en uppsats om det yttre ögat och dess påverkan på barn och ungdomar

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Thunström; [2011]
    Nyckelord :Det yttre ögat; självcensur; scenskräck; prestatio;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete har varit att skärskåda begreppet ”det yttre ögat”, dess uppkomst och konsekvenser för lärande och utövande av musik. Jag ville ta reda på hur och när det vaknar hos barn och ungdomar och hur det påverkar förmågan att våga prova, ”lämna sig själv ifred” och tillåtelsen att göra misstag i sitt eget musicerande. LÄS MER

  3. 18. "Vi lyssnar på såhär un-tz-un-tz-un-tz" : En uppsats om musik som identitetsskapande ämne i grundskolans senare åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner

    Författare :Samuel Hemmilä; [2011]
    Nyckelord :Musik; identitet; barn- och ungdomsforskning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att se hur och om skolan verkar för att stärka elevers identitetsskapande i musikämnet. Den enda frågeställningen har varit; ”hur påverkar relationen mellan musik och högstadieelevers identitetsskapande synen på musikundervisning?”. Intervjuer i grupp med åtta elever i varje genomfördes. LÄS MER

  4. 19. Musik för att främja psykisk hälsa och välbefinnande hos unga

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Birgitta Lindqvist Gatti; [2010]
    Nyckelord :Barn; strategier; hjärnan; känslor; musik; psykisk hälsa; ungdomar; unga vuxna; omvårdnad; välbefinnande;

    Sammanfattning : MUSIK FÖR ATT FRÄMJA PSYKISK HÄLSA OCH VÄLBEFINNANDE HOS UNGALindqvist Gatti, BirgittaMusik för att främja psykisk hälsa och välbefinnande.Examensarbete i psykiatrisk omvårdnad, 15 högskolepoäng. Specialistsjuksköterskeprogrammet. Avancerad nivå. LÄS MER

  5. 20. Dödens närvaro : Vad sjunde-, åttonde- och niondeklassare har för uppfattningar om döden

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Jessica Rask; [2008]
    Nyckelord :Livsfråga; döden; pilotstudie; återfödelse; paradiset; religionskunskap; religionsundervisning; ande; själen; dödsföreställningar; enkätundersökning;

    Sammanfattning : Det finns ungdomar som deltar i studien som talar om döden i familjen, med sina kompisar, i skolan och/eller i sina församlingar. Dock är det en betydande andel på 18 % som aldrig har talat med sin familj och 31 % som aldrig talat med sina kompisar om döden. 17 % anser att religionskunskapen i skolan påverkar deras personliga tro. LÄS MER