Sökning: "hur påverkar utomhus undervisningen elever"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden hur påverkar utomhus undervisningen elever.

  1. 1. Utomhuspedagogikens plats i undervisningen. : En kvalitativ studie om lärares upplevelser av utomhuspedagogikens olika hinder och möjligheter, samt samverkan med digitaliseringen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alexander Armstrong; Stoppert Oskar; [2022]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; digitalisering; hinder; möjligheter; ramkategori; pragmatism.;

    Sammanfattning : Denna studie avser att bidra med kunskap till ämnet utomhuspedagogik. Syftet med studien är att få insyn i och analysera vilka hinder och möjligheter upplever lärare begränsar respektive motiverar dem i användandet av utomhuspedagogik? Samt hur påverkar det deras val av att använda utomhuspedagogik? Mot detta syfte formulerades följande forskningsfrågor, Vilka hinder upplever lärare begränsar dem från att använda utomhuspedagogik? Vilka faktorer upplever lärare motiverar dem till att använda utomhuspedagogik? På vilket sätt upplever lärare att utomhuspedagogik och digitalisering samverkar i deras undervisning? De teoretiska perspektiv som genomsyrar studien är ramfaktorteorin och pragmatismen. LÄS MER

  2. 2. Utomhuspedagogik inom matematik och dess påverkan på elever : hälsa hinder och inlärning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Marcus Johansson; [2021]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusundervisning; matematik; lärande; outdoor; learning; education; math;

    Sammanfattning : Sammanfattning Utomhuspedagogik påverkar på många sätt men resultatet av bedriven utomhuspedagogik bör ses utifrån dess långsiktiga påverkan och inte enbart vad den genererar hos eleverna på kort sikt. Utomhuspedagogik bör ses som ett positivt segment i undervisningen inom matematik, som i kombination med den traditionella undervisningen lämpar sig bra för elevernas välbefinnande och sökande efter kunskap. LÄS MER

  3. 3. Utomhusundervisning i artkunskap : med fokus på elevperspektiv

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sofie Nilsson; Maroa Abbas; [2020]
    Nyckelord :Artkunskap; utomhuspedagogik; variationsteori; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Den forskning som har bedrivits av utomhusundervisningen i biologi har mestadels utgått från lärarnas perspektiv. Av den anledningen fokuserar detta arbete främst på elevernas syn på utomhuspedagogik. LÄS MER

  4. 4. ”Min mamma har inte råd att köpa krav - är det mitt fel då?” : Pedagogers upplevelser av att undervisa om ekologisk hållbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik

    Författare :Kajsa Göransson; [2018]
    Nyckelord :Ekologisk hållbarhet; hållbar utveckling; årskurs 4-6; handlingskompetens; platsbaserat lärande;

    Sammanfattning : Ekologisk hållbarhet är en av tre dimensioner i hållbar utveckling. Hållbar utvecklingär både en del av olika kursplaner samt en del i skolans värdegrund och uppdrag. Attkunna samtala och diskutera om ekologisk hållbarhet är också en del avkunskapskraven i biologi i årskurs 4-6. LÄS MER

  5. 5. Möjligheter och begränsningar med praktisk matematikundervisning : En undersökning om högstadielärares användning av och syn på ett praktiskt arbetssätt i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Ståhlberg; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att undersöka i vilken utsträckning högstadielärare i Uppsala ochStockholm använder sig av ett praktiskt arbetssätt i sin undervisning. Studien har även syftat till attundersöka vilka möjligheter och begränsningar lärarna ser med detta arbetssätt med avseende på tidoch skolans resurser. LÄS MER