Sökning: "hur skriver man en jämförande studie"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden hur skriver man en jämförande studie.
1. Bilden av den amerikanska kvinnan : En studie av svenska reseskildringar från 1850-talet om Amerika och hur författare beskrivit kvinnorna i landet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Denna uppsats behandlar en del av historien med ett nytt perspektiv. Den handlar om hur kvinnor i Amerika/USA skildras utifrån reseskildringar av Fredrika Bremer och Lovisa Mathilda Nettelbladt. LÄS MER
2. ”Det ska alltid klart framgå att det är Malmö stad som är avsändare” En jämförande studie av elva fackförvaltningars presentationstexter på malmo.se
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I denna uppsats undersöks de presentationstexter som fackförvaltningarna i Malmö stad skrivit om sina uppgifter och ansvarsområden, och som ligger tillgängliga på Malmö stads webbplats malmo.se. LÄS MER
3. El refranero -Un estudio comparativo español-sueco.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : Ordspråk är något som man har använt sedan lång tid tillbaka i historien och de finns på flera språk, i olika stöpningar och kan användas i en mängd uppkomna situationer. En frågeställning i detta sammanhang är om det finns några skillnader i ordspråken och dess betydelse beroende på vilket land de kommer ifrån. LÄS MER
4. Könskvotering – : En bidragande faktor till ökad jämställdhet i utvecklingsländer?
Kandidat-uppsats, Avdelningen för samhällsvetenskapSammanfattning : Trots att principen om icke-diskriminering finns inskriven i de flesta länders lagar så har jämställdhet mellan män och kvinnor inte förverkligats i praktiken. Med jämställdhet menas lika rättigheter mellan män och kvinnor, där inte kön ska spela en avgörande roll för fördelningen av makt, inflytande och villkor (FN-data 1). LÄS MER
5. Hur arbetar man med elever i behov av särskilt stöd i den spanska grundskolan?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syfte Syftet med arbetet är att göra en jämförande studie mellan vad de spanska styrdokumenten förordar och hur den faktiska verkligheten ser ut när det gäller arbetet med elever i behov av särskilt stöd i den spanska grundskolan. Metod Jag har gjort en kvalitativ studie genom enkäter och intervjuer, för att ta reda på hur de spans-ka pedagogerna arbetar med elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER