Sökning: "hur stimulerar pedagoger flerspråkiga barn i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden hur stimulerar pedagoger flerspråkiga barn i förskolan.

  1. 1. Flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sawsan Nahra; Almira Ljajic; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; språk; språkutveckling; förskollärares förhållningssätt; flerspråkiga barn i förskolan; spontana och planerade undervisning; hjälpmedel; flerspråkighets utmaningar och samverkan.;

    Sammanfattning : Vi lever i ett samhälle där det är allt vanligare att man träffar människor som talar andra språk än svenska, detta förekommer mycket inom förskolan. Därför valde vi att studera förskollärares syn på hur den ökande flerspråkigheten har påverkat förskolans verksamhet och hur man kan bemöta flerspråkiga barns språkutveckling för att planera en verksamhet som stimulerar barnens språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkighet i förskolan : En studie om hur pedagoger uppmuntrar flerspråkiga barn för att lära sig det svenska språket

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Bala Bahadin Mohamad; Hala Raad; [2021]
    Nyckelord :förskola; språkutveckling; modersmål; kommunikation; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Flerspråkiga barn har ökat i förskolan visar tidigare forskning och statistik. Detta leder till att det ställs större krav på förskolor och pedagoger, vilket i sig innebär att det blir mer och mer viktigt att ha kunskap om flerspråkighet inom förskolläraryrket. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkiga förskollärares arbetsmetoder för flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Uzma Muzammal; Amna Malik; [2021]
    Nyckelord :Modersmål; flerspråkighet; språkutveckling; lärandemiljö;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vilka arbetsmetoder och lärandemiljöer pedagoger använder för att utveckla språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskolan samt hur dessa arbetsmetoder stämmer är överens med det sociokulturella perspektivets bild av en god språkutveckling miljö. Vi har genomfört en kvalitativ studie på tre mångkulturella förskolor i södra Sverige. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om tio förskollärares arbetssätt gällande flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Maria Jonsson; Valerina Kastrati; [2019]
    Nyckelord :Language development; mother tongue; multilingualism; preschool; preschool teachers.; Flerspråkighet; förskola; modersmål; pedagoger; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur pedagoger (förskollärare) tar tillvara på flerspråkigheten i förskolan. Hur inkluderar pedagoger flerspråkiga barn med annat modersmål än svenska i förskolan samt hur stimulerar pedagoger flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan? För att få svar på våra frågeställningar använde vi oss av kvalitativa intervjuer som tio utbildade förskollärare deltog i. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkiga barn i förskolan : Vilka föreställningar har förskolepedagoger om att arbeta med språkutveckling hos flerspråkiga barn?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Edita Dracic; [2016]
    Nyckelord :Flerspråkighet; modersmål; förskola; språk; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka förskolepedagogers föreställningar dels om flerspråkiga barn, dels av modersmålsundervisning. Ett ytterligare syfte är att undersöka hur förskolepedagoger på olika sätt arbetar med språkutveckling hos flerspråkiga barn. LÄS MER