Sökning: "icke-svensktalande"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade ordet icke-svensktalande.
1. Sjuksköterskans upplevelse av att vårda icke-svensktalande patienter i hemsjukvården- en kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Kulturell mångfald innebär ett samhälle bestående av människor med olika nationaliteter eller etnisk bakgrund och med synliga och tydliga skillnader vad gäller värderingar, tro och beteende. Den ökade migrationen i Sverige har skapat nya utmaningar för sjukvården och dess personal och i takt med ökad migration har gruppen icke-svensktalande patienter i hemsjukvården ökat. LÄS MER
2. Pedagogernas arbetssätt med flerspråkiga barn i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Sverige är ett mångkulturellt land, här talas olika språk därför är det viktigt att som pedagog möta icke svensktalande barn på ett bra sätt, redan i förskolan. Det är viktigt att barnen känner sig delaktiga i barngruppen och att de blir förstådda. LÄS MER
3. Barnmorskans upplevelser i mötet med det icke svensktalande gravida paret
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Tidigare forskning påvisar att Sverige har hög frekvens av antalet icke svensktalande gravida par med kommunikation- samt språksvårigheter. Kulturella bakgrunder i kombination med språkförbristning bidrar till kulturkrockar där vården kan missa det specifika vårdbehovet hos den enskilde. LÄS MER
4. Förskollärares erfarenheter om metoder och hjälpmedel i kommunikationen med vårdnadshavare med annat språk än svenska : En undersökning om förskollärares erfarenheter med vårdnadshavare som inte pratar svenska
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att undersöka förskollärares möjligheter till kommunikation med icke svensktalande vårdnadshavare. Undersökningen är en intervjustudie med verksamma förskollärare, för att få en bild av hur verkligheten ser ut i förskolan. En studie som är genomförd i en medelstor stad i Sverige. LÄS MER
5. Samverkan mellan icke-svensktalande föräldrar och förskolan : En kvalitativ studie om icke-svensktalande föräldrars samverkan och förståelse rörande förskolan i Sverige
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : En grundbult för att ett gott samarbete skall råda mellan hemmet och förskolan är bland annat en välfungerande kommunikation, där behärskning av det svenska språket spelar stor roll. Med tonvikt på språk som ett viktigt verktyg för kommunikation och relationsbyggande finns ett intresse att analysera hur icke-svensktalande föräldrars delaktighet och samverkan med förskolan fungerar och ser ut med syfte att granska likvärdigt lärande och utveckling hos barnen på förskolan. LÄS MER