Sökning: "identitetsskapande media"

Visar resultat 1 - 5 av 124 uppsatser innehållade orden identitetsskapande media.

  1. 1. ATT ANVÄNDA POPULÄRKULTUR SOM ROP PÅ HJÄLP: En kvalitativ studie om hur hiphop-musiken i Sverige används som identitetsskapande och verklighetsskildrande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Emmanuel Brew; [2024-02-14]
    Nyckelord :Hip-hop; marginalization; stigmatization; Identity; criminality;

    Sammanfattning : Hip-hop music has long been an expressive medium used by individuals from marginalized areas in Sweden to address social issues and shape their identities. Through interviews with Swedish hip-hop artists and analysis of lyrics, this bachelor thesis explores the self-expression of the artists and how they express their views of society. LÄS MER

  2. 2. Skrolla Vidare: En kvalitativ studie om konsumenters identitetsskapande på TikTok

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Theodor Tranarp; Alice Wischer; Klara Johansson; [2023]
    Nyckelord :Identitet; TikTok; Motivation; Grupptillhörighet; Konsumenter; consumers; Social Groups; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: “Skrolla vidare “ En kvalitativ studie om konsumenters identitetsskapande på TikTok. Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Alice Wischer, Klara Johansson och Theodor Tranarp Handledare: Clara Gustafsson Nyckelord: Identitet, TikTok, Motivation, Grupptillhörighet, Konsumenter Syfte: Uppsatsen ämnar att undersöka konsumenters användande av mediet TikTok och skapa en förståelse för motivationen till användandet samt konsumentkulturen och den sociala identiteten som uppstår till följd av det. LÄS MER

  3. 3. “Clean Girl” : den nya utgångspunkten för kvinnliga ideal? - en kvalitativ studie av hur kvinnliga ideal konstrueras på TikTok, mediafenomenet “Clean Girl”, och hur detta fenomen påverkar unga kvinnliga användare

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Elin Hallin; Celina Olsson; Stella Ski; [2023]
    Nyckelord :Clean Girl; Ideal; TikTok; Identitet; Medier; Symboliskt Kapital; Advice Media; Genus; Tripartite Influence Model; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur användare av plattformen TikTok uppfattar att kvinnliga ideal konstrueras på plattformen med ett fokus på det aktuella mediafenomet “Clean Girl”. Studien ämnar även att urskilja fenomenets eventuella påverkan på dess användare på både en samhällelig och individuell nivå. LÄS MER

  4. 4. Motgångarna är min drivkraft : Unga svensk-somaliska högskolestudenters beskrivning av identitetsskapande och meningsfullhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Jafar Ahmed Mohamed; [2023]
    Nyckelord :Sense of Coherence SOC ; Social Identity Theory SIT ; dual cultural belonging; well-being; motivation; purposefulness; young Somali-Swedes; Känsla av sammanhang KASAM; social identitetsteori; dubbel kulturell tillhörighet; välbefinnande; motivation; meningsfullhet; unga svensk-somalier;

    Sammanfattning : I media under de senaste åren har en mörk bild av unga svensk-somalier vuxit fram bland annat kopplat till gängkriminalitet. Det påverkar även de unga svensk-somalier som inte hamnat snett. Som en kontrast till dem som hamnat i kriminalitet, arbetslöshet och utanförskap lyfts svensk-somaliska högskolestudenter fram i denna studie. LÄS MER

  5. 5. Identitetskapande i vänskapskretsar : En kvalitativ studie om unga vuxnas identitetskapande i vänskapskretsar.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Ella Fredell Petkovski; Razmus Seiholm; [2023]
    Nyckelord :Identity; friendship circles; social context; norms; structures; Identitet; vänskapskretsar; sociala sammanhang; normer; strukturer;

    Sammanfattning : Identity creation in friendship circles. A qualitative study on young adults' identity  creation in friendship circles.  All social contexts consist of norms and expectations, which presupposes a structure that highlights desirable behavior. LÄS MER