Sökning: "identitetsutveckling och funktionsnedsättning"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden identitetsutveckling och funktionsnedsättning.

  1. 1. Förlorad i särskolan? : En kvalitativ studie om hur självupplevd felaktig mottagande i särskolan påverkar identitet och framtidsutsikter

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Magdalena Rääf; Malin Andersson; [2023]
    Nyckelord :Framtidsutsikter; identitetsskapande; intellektuell funktionsnedsättning; livsberättelser; stigmatisering; särskola; tillhörighet;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte konsekvenser av felaktigt mottagande i särskolan för individuell identitetsutveckling och framtidsutsikter i kombination av eventuell stigmatisering. Studien använde en kvalitativ intervjumetod och byggde på djupgående intervjuer med personer som har personliga erfarenheter av felaktigt mottagande i särskolan. LÄS MER

  2. 2. En integrativ litteraturstudie om konsekvenser av att växa upp tillsammans med syskon som har funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Beatrice Kangas; [2023]
    Nyckelord :intellectual disorder; developmental disorder; sibling; children; adolescence; young adults; risk and protective factors; integrative review; identity development; coping strategies; funktionsnedsättning; syskon; barn; unga; unga vuxna; risk- och skyddsfaktorer; integrativ litteraturstudie; identitetsutveckling; copingstrategier;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka konsekvenser för barn, unga och unga vuxna i åldern 0-25 år som växer upp tillsammans med syskon som har funktionsnedsättning. Dessutom är syftet att identifiera betydande faktorer för att uppnå ökad kunskap om hur professionella inom hälsooch sjukvård kan utveckla arbetet och bemötandet till barnen och deras familjer. LÄS MER

  3. 3. PARASPORTENS BETYDELSE FÖR MEDLEMMAR I FIFH MALMÖ : EN TILLGÄNGLIG PLATTFORM FÖR GEMENSKAP OCH IDENTITETSUTVECKLING

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Sarah Kronblad; Emma Holmén; [2022]
    Nyckelord :Accessibility; community; identity; parasport; physical disability; social impact.; Fysisk funktionsnedsättning; gemenskap; identitet; parasport; social påverkan; tillgänglighet.;

    Sammanfattning : Syftet är att belysa vad som motiverar personer med funktionsnedsättning till idrott med hjälp av en kvalitativ intervjustudie. Studien utgår från parasport föreningen FIFH, där syftet genom studien är att försöka ta reda på vad FIFH har för betydelse för sina medlemmar och vad som motiverar medlemmar till fortsatt träning. LÄS MER

  4. 4. Musikens påverkan på lärande och spåkutveckling hos barn med intellketuell funktionsnedsättning. : En systematisk literaturstudie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Ingrid Vahter; [2021]
    Nyckelord :music; learning; intellectuell disability; language devlopment; musik; lärande; intellektuell funktionsnedsättning; kommunikation; språkutveckling;

    Sammanfattning : Background: Music has been an important part of people's social community and contributes to the individual's development. The school shall contribute to the development of children. In the curriculum for the special school music is seen as a special tool for learning, processing impressions and conveying thoughts and ideas. LÄS MER

  5. 5. Två före detta elevers berättade erfarenhet av särskolan : En narrativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Anette Frank; [2016]
    Nyckelord :Diagnosis; identity; intellectual disabilities; life story; special education school ; young adult; Diagnos; identitet; intellektuell funktionsnedsättning; livsberättelse; särskola; ung vuxen;

    Sammanfattning : The purpose of this narrative study is to investigate how two former students with mildintellecual disabilities describe the years in special schools, how they talk about theirdiagnosis and how they experienced their identity development. The study aims to examinethe following questions: What told experiences have young adults with intellectual disabilities of their schoollife? What and how do young adults narrate about being diagnosed with intellectualdisabilities? What identity appearances do the young adults make in their narrations?To collect data has the narrative method been used. LÄS MER