Sökning: "ideologi"

Visar resultat 1 - 5 av 479 uppsatser innehållade ordet ideologi.

  1. 1. ”I DET HÄR LÄGET ÄR JAG SÅ OTROLIGT VIKTIG FÖR HENNE OCH DET FÅR JAG EN KICK AV” En kritisk diskursanalys av konstruktionen av faderskapet i Alex & Sigges podcast

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Fredrica Olsson; [2017-10-09]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractUppsats/examensarbete: 15 hpKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskapNivå: GrundnivåTermin/år: Vårterminen 2017Handledare: Johanna ArnessonKursansvarig: Malin SvenningssonSidantal: 66Antal ord: 20 050Nyckelord: Faderskap, podcast, populärkultur, livsstilsmedier, diskurs, hegemoniskmaskulinitet, barnorienterad maskulinitet, kritisk diskursanalys, Fairclough, representation, identitet, ideologi, Alex och SiggeSyfte: Syftet med studien är att undersöka hur faderskapet konstrueras i Sveriges största livsstilspodcast.Teori: Faircloughs kritiska diskursanalys som teori, begreppen populärkultur och livsstilsmedier,hegemonisk maskulinitet samt barnorienterad maskulinitet. LÄS MER

  2. 2. ORD MOT ORD - En argumentationsanalys av debatten om sex timmars arbetsdag i Göteborgs stad

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Mimmi Källström; Emma Alkner; [2017-06-22]
    Nyckelord :arbetstidsförkortning; reducerad arbetstid; intressekonflikter; argumentation; argumentationsanalys; Svartedalen; Göteborgs stad; ideologi; ekonomisk hållbarhet; hälsa; jämställdhet;

    Sammanfattning : Sex timmars arbetsdag och arbetstidsförkortning är idag, kanske mer än någonsin, en het och omdiskuterad samhällsfråga. Göteborgs stad införde år 2015 ett pilotprojekt på Svartedalens äldreboende i Göteborg med en arbetsdag på sex timmar istället för åtta för de anställda. LÄS MER

  3. 3. IDEOLOGI PÅ 140 TECKEN En analys av populism och ideologi på den sociala medieplattformen Twitter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Tom Serner; Niklas Gustafsson; [2017-02-15]
    Nyckelord :Twitter; populism; ideologi; Sverigedemokraterna; sociala medier;

    Sammanfattning : Examensarbete: 15 hpProgram och/eller kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskapNivå: GrundnivåTermin/år: HT/2016Handledare: Niclas HåkanssonKursansvarig: Malin SveningssonSidantal: 50Antal ord: 13 649Nyckelord: Twitter, populism, ideologi, Sverigedemokraterna, sociala medierSyfte: Studien syftar till att undersöka hur det är möjligt att kommunicera ett så komplextämne som ideologi genom Twitter, vars speciella förutsättningar ställer krav på en kort och koncis kommunikation.Teori: Uppdelad i två avsnitt, ett om ideologi, populism och högerpopulism och ett om politiskkommunikation på sociala medier. LÄS MER

  4. 4. SPRÅKET I FYRA JAPANSKA POLITISKA PARTIERS MANIFEST. Konformism eller vilja till förändring?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Jakob Ranglin Grissler; [2017-01-23]
    Nyckelord :japanska; Japan; politik; manifest; ideologi; lexikalanalys; Komeito; LDP; DP; JKP; lingvistik; konformism;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att se om, och i så fall hur, konformitet präglarjapanska politiska partier. Det gjordes genom att lingvistiskt analysera fyrapolitiska partiers manifest för att undersöka huruvida de skiljer sig ideologisktoch om det finns en likhet som tyder på konformism. En konform bild präglar Japan i utlandet. LÄS MER

  5. 5. Att tala eller tiga? : Om kritik och dess konsekvenser för lärare inom skolans organisation

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Svahn; [2017]
    Nyckelord :ethics; freedom of speech; New Public Management; upper secondary education; Whistleblowing; Sweden; etik; gymnasieskolan; New Public Management; Whistleblowing; yttrandefrihet;

    Sammanfattning : In the light of overall democratic and normative values for Swedish education, including freedom of expression, the aim of this study was to examine how teachers’ critical comments on a school organization at upper secondary level (post-16 education) can be received and possible implications for teachers who express such criticism and for the school organization. The questions focused on criticism in relation to the core values of education and freedom of expression, in a policy context of marketization of the Swedish school system. LÄS MER

BEVAKA DENNA SÖKNING

Få ett mail när det kommer in nya uppsatser på ämnet ideologi.

Din email-adress: