Sökning: "idrott ekonomi skillnader"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden idrott ekonomi skillnader.
1. Ett Framgångsrikt Ledarskap : En kvalitativ studie om ledare och utövares uppfattningar kring ledarskap inom idrottsvärlden
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Forskningsfrågor Vad har ledare och utövare för uppfattning om ledarskap, och finns det några likheter och/eller skillnader? Är egenskaper avgörande för ett framgångsrikt ledarskap? Syfte Syftet med studien är att undersöka ledare- och utövares syn på ledarskap inom idrott och om olika egenskaper är avgörande för ett framgångsrikt ledarskap inom idrott. Metod En kvalitativ studie har genomförts med en abduktiv ansats. LÄS MER
2. Inkludering av barn och ungdomar med utländsk bakgrund : En kvalitativ undersökning om idrottsföreningar och RF-SISUs arbete med att inkludera barn och ungdomar med utländsk bakgrund i idrott
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Bakgrund: Inkludering av barn och ungdomar med utländsk bakgrund är viktigt för att idrotten ska vara inkluderande för alla. Tidigare undersökningar visar att personer med utländsk bakgrund har svårigheter att bli en del av idrott på grund av språkliga brister, föräldrar, kultur, socioekonomisk status och ekonomi. LÄS MER
3. Innebandyns jämställdhet : En kvantitativ undersökning om innebandyspelares upplevelser av jämställdheten inom föreningsinnebandyn i Värmland
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Jämställdhet är en mänsklig rättighet, men trots det präglas idrotten fortfarande av en mansdominerad kultur. Hur de aktiva spelarna som ligger till grund för att idrottsrörelsen finnssjälva upplever jämställdheten i sin idrott, är däremot ett till stora delar outforskat område. LÄS MER
4. Svenska elitfotbollsklubbars konsumentattraktion
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/FöretagsekonomiSammanfattning : The aim of this study is to discuss Swedish professional football clubs approach towards consumer attraction as a marketing term, by analysing the unique factors of sport consumer behaviour. The theoretical framework discusses the difference between traditional consumer and the sport costumer, as well as the marketing mix and relationship marketing for the sport organisations purpose. LÄS MER
5. "Skolan ska sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för skoldagen" : En kvalitativ studie om rektorers arbete för daglig fysisk aktivitet i grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka vilka arbetssätt rektorer har för att realisera formuleringen “Skolan ska sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen”. Utöver detta ämnar studien även att undersöka potentiella faktorer som påverkar arbetssätten för daglig fysisk aktivitet. LÄS MER