Sökning: "idrotts uppgifter"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden idrotts uppgifter.

  1. 1. Idrott och hälsa undervisning med avstånd : En diskursanalys på lärare i idrott och hälsas formuleringar om distansundervisningens syfte under covid-19 pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Andreas Park; [2020]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Gymnasieskolan; Covid-19; Distansundervisning; Diskursanalys; Lärande;

    Sammanfattning : Den aktuella ämnesplanen för idrott och hälsa betonar att undervisningen ska syfta till att utveckla elevernas förmågor och kunskaper inom området. Detta tycks dock inte riktigt stämma överens med undervisningen som sker ute i skolorna. LÄS MER

  2. 2. Ämnet idrott och hälsa och fysisk aktivitets akuta effekt på gymnasieelevernas kognition

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Karoliina Aitalaakso; Meri-Tuuli Pirttimäki; [2020]
    Nyckelord :physical activity; cognition; adolescents; acute effect; fysisk aktivitet; kognition; ungdomar; akut påverkan;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet i denna studie är att utforska om fysisk aktivitet i ämnet idrott och hälsa har direkt positiv effekt på gymnasieelevernas korttidsminne samt arbetsminne. Forskningsfrågorna är följande: Har akut fysisk aktivitet på medelintensiv ansträngning en direkt positiv påverkan på korttidsminne samt arbetsminne hos gymnasieelever? Finns det könsskillnader på prestation i kognitiva testerna? Metod Urvalet var 84 deltagare (gymnasieelever) i åldrarna 15–20, varav 23 kvinnor och 61 män. LÄS MER

  3. 3. Omklädningsrummet : En studie om elevers uppfattning om miljön i omklädningsrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Sofian El Bajdi; [2018]
    Nyckelord :Dusch; kropp; omklädningsrum; kränkande behandling;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med denna undersökning är att ta reda på vad elever i årskurs 7-9 har för åsikter om miljön i omklädningsrummet som används i samband med idrott och hälsa samt vilka faktorer som gör att vissa elever avstår från att byta om och duscha efter idrottslektionen. - Vad anser eleverna om att duscha och byta om öppet med andra elever? - Skiljer sig tjejernas och killarnas erfarenheter av omklädningsrummet åt? Metod Undersökningen är kvantitativ och jag använde mig av en enkätundersökning som omfattar 60 elever. LÄS MER

  4. 4. Vadå, är jag redan gammal? : En kvalitativ forskningsstudie om äldre idrottslärares yrkesutövande i Stockholms läns grundskolor

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Evangelos Katsanos; Alexander Estephan; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna forskningsstudie är att undersöka hur arbetssituationen för äldre idrottslärare ser ut inom skolan. Studien kommer att undersöka idrottslärarnas arbetsmiljö, hur de bedriver sin idrottsundervisning idag jämfört med tidigare samt hur undervisningen har förändrats i samband med införandet av nya läroplaner. LÄS MER

  5. 5. Egen färdighet eller didaktik? : En studie av examinationsuppgifterna på idrottslärarutbildningen och dess koppling till skolans styrdokument

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Johanna Torbjörnsdotter; Sandra Holm; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Aim The aim of this study is to investigate the examination elements of education in ball games and friluftsliv at the Swedish School of Sport and Health Sciences in Stockholm, their connection to the national curriculum in physical education (PE) and their relevance to the scholars future role as teachers in PE. What should the scholars know according to the examination tasks? How do the teacher educators assess the examinations tasks? How do the scholars experience the examination tasks and the tasks assessments? Method In this study two methods has been applied for the collection of data. LÄS MER