Sökning: "idrottslärarens roll i ämnet idrott"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden idrottslärarens roll i ämnet idrott.

  1. 1. "Mitt jobb är att inspirera och lära eleverna att hälsa är som ett livslångt lärande" : En kvalitativ studie om hur idrottslärare på högstadiet undervisar hälsofrämjande på idrott- och hälsalektionerna

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Frida Texén; Mirjam Alvstrand; Joel Skibola; [2022]
    Nyckelord :Hälsa; hälsofrämjande; högstadieelever; idrott; idrottslärare; undervisning;

    Sammanfattning : Skolan har idag ett ansvar som innebär att elevers hälsa ska stärkas eller bibehållas när det kommer till det psykiska, fysiska och sociala välbefinnande. I ämnet idrott och hälsa på högstadiet ska lärarna undervisa hälsofrämjande enligt läroplanen och dessutom är det idrottslärarens uppgift att se till att eleverna lär sig hur de själva kan påverka sin hälsa och sitt välbefinnande. LÄS MER

  2. 2. Vinna eller försvinna? Nej, idrott och hälsa! : En översiktlig analys av ämnet idrott och hälsa samt idrottslärarens roll i att inkludera eleverna i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jon Mattsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammandrag Författare:                  Jon Mattsson Titel: Vinna eller försvinna? Nej, idrott och hälsa! En översiktlig analys av ämnet idrott och hälsa samt idrottslärarens roll i att inkludera eleverna i undervisningen   Syfte och frågeställningar: I denna kunskapsöversikt är syftet att redogöra för på vilket sätt skolämnet idrott och hälsa kan hjälpa elever att förstå de positiva effekterna av fysisk aktivitet. För att kunna belysa detta är syftet också att undersöka idrottslärarens yrkesroll och undervisningens innehåll. LÄS MER

  3. 3. "Man lär sig ju ingenting av att ha Idrott" : En kvalitativ undersökning om synligt lärande i Idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Caroline Philipp; Eveline Hansson; [2015]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; kunskapsämne; elever; synligt lärande; kunskap.;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete var att undersöka högstadieelevers uppfattningar om kunskap och lärprocesser inom skolämnet Idrott och hälsa, samt deras uppfattningar om idrottslärarens roll i kunskapsförmedligen. Detta valde vi att göra utifrån John Hattie’s teori om synligt lärande, som grundar sig i att synliggöra lärandemålet för eleverna och vilket medför bättre skolresultat. LÄS MER

  4. 4. Gymnasieelevers uppfattning om idrottslärarens betydelse för deltagande i idrott och hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Erika Karlsson; [2015]
    Nyckelord :Idrottsundervisning; gymnasiet; motivation; ledarstil;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka elevers uppfattning av idrottslärarens betydelse för deltagande i ämnet idrott och hälsa och vad som kan påverka elevers motivation till att delta på lektionerna. Studien utgår från följande frågeställningar 1. LÄS MER

  5. 5. Simundervisningens utmaningar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Midde Hamrin; [2014-06-26]
    Nyckelord :Simundervisning; simkunnighet; skola; idrott och hälsa; education; school; swimming;

    Sammanfattning : Bakgrund: I samband med den nya läroplanen Lgr 11 ingår kursmålet simning under rörelse i det centrala innehållet. Simningen har där fått en ännu mer framskjutande roll då elever redan i årskurs 1-3 skall få undervisning i lekar och rörelse i vatten och få träning i att balansera, flyta och simma i mag- och ryggläge. LÄS MER