Sökning: "idrottsundervisning i grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden idrottsundervisning i grundskolan.

  1. 1. ”Vi gör alldeles för lite av detta” : En studie om lärares syn på friluftsliv i LGR22

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Tim Svensson; [2023]
    Nyckelord :Friluftsliv; lärare; momentinnehåll; läroplan; LGR22;

    Sammanfattning : Friluftsliv och utevistelse har en tydlig plats i svensk idrottsundervisning, dock har tidigare forskning visat att det bedrivs för lite undervisningen i momentet men även att det är svårt för lärare att definiera vad som skall ingå i momentet. I den nya läroplanen för grundskolan, släppt 2022 får det en tydligare plats. LÄS MER

  2. 2. Gynnsamma motivationsklimat i undervisningen i idrott och hälsa : En systematisk litteraturstudie om gynnsamma motivationsklimat och hur lärare kan förbättra elevers lärandemiljö

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Anna Hallmén; Linn Saarinen Söderberg; [2023]
    Nyckelord :motivation; drivkraft; studiemiljö; idrottsundervisning.;

    Sammanfattning : Undervisningen i idrott och hälsa präglas av allvarliga problem gällande elevers lärandemiljö och motivation till undervisningen. En kvalitetsgranskning av undervisningen i idrott och hälsa för årskurs 7–9, genomförd av Skolinspektionen (2018), pekar ut brister som låg delaktighet, hög andel tävlingsmoment samt en otrygg lärandemiljö. LÄS MER

  3. 3. Idrottslärares uppfattning om undervisning av elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Karolina Palonek; Caroline Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Idrottsundervisning; NPF; Neuropsykiatriskfunktionsnedsättning; Skola; Idrott; Lärare; Inkludering;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa arbetar med elever samt elevgrupper med NPF i den ordinarie undervisningen och hur detta fungerar i praktiken. De centrala frågorna är: hur arbetar idrottslärare med elever med NPF? och hur upplever idrottslärare att arbetet med elever med NPF i ordinarie undervisningsgrupper fungerar i praktiken?  Metod Med utgångspunkt från frågeställningen utgick studien från ett kvalitativt tillvägagångsätt där intervjuer gjordes på sex stycken idrottslärare från grundskolan. LÄS MER

  4. 4. Gymnasieelevers estetiska erfarenheter om Tai Chi En kvalitativ undersökning utifrån ett pragmatiskt perspektiv

    Master-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Max Orrenius; [2018]
    Nyckelord :mental träning och spänningsreglering; idrottsundervisning; klargöra; relation;

    Sammanfattning : Sammanfattning Tai Chi har funnits i drygt ett helt millenium och har på senare tid blivit alltmer uppmärksammat i relation till välbefinnande och hälsa. Det är således inte särskilt häpnadsväckande att Tai Chi börjat leta sig in i idrottsundervisningen på andra håll än i Asien. LÄS MER

  5. 5. Vadå, är jag redan gammal? : En kvalitativ forskningsstudie om äldre idrottslärares yrkesutövande i Stockholms läns grundskolor

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Evangelos Katsanos; Alexander Estephan; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna forskningsstudie är att undersöka hur arbetssituationen för äldre idrottslärare ser ut inom skolan. Studien kommer att undersöka idrottslärarnas arbetsmiljö, hur de bedriver sin idrottsundervisning idag jämfört med tidigare samt hur undervisningen har förändrats i samband med införandet av nya läroplaner. LÄS MER