Sökning: "ikea utmaningar"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden ikea utmaningar.

  1. 1. Hur attraherar man talanger under en global kris? : En kvalitativ studie om hur IKEA Retail Sverige har attraherat talanger under Covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ebba Gustafsson; Josefin Mårtenson; [2022]
    Nyckelord :Talent Management; Employer Branding; Employee Value Proposition; EVP; IKEA; COVID-19; kris;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar definition och attraktion av så kallade “talanger”. Det identifierade problemet är organisationers utmaningar med att attrahera individer med önskvärd kompetens på en konkurrensutsatt marknad. Vidare utvecklas problemet när det samtidigt uppstår en global kris i form av en Covid-19 pandemi. LÄS MER

  2. 2. Recycling methods for glass fibre-reinforced plastic polymers : Glass fibre composites in a circular economy?

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för analys och syntes

    Författare :Hanna Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Composites; Glass; Fibre; Reinforced; Recycling; Circular economy; Circularity; Reinforcement; Plastic; Polymer; End-of-life; Reuse; Waste; Materials Chemistry; Chemistry;

    Sammanfattning : The reinforced composite industry is expanding. This raises the need for more sustainable resource use and waste management. A concept to combat both is circularity, creating a loop between the raw resources and the waste. Two important parts of circularity are recycling and reusing. LÄS MER

  3. 3. Identifiering av utmaningar vid fyllnadsgradsuppföljning : Examensarbete om fyllnadsgrad på IKEA DC Torsvik

    M1-uppsats, Jönköping University/JTH, Logistik och verksamhetsledning

    Författare :Kristoffer Green; Hathaisin Soiklang; [2021]
    Nyckelord :Fyllnadsgrad; Lastning; Informationsflöde; Transportkostnad;

    Sammanfattning : Purpose – The main purpose of the study is to identify the data contained in the degree of completion follow-up file. An additional purpose is to be able to create a basis for improving the degree of filling with the help of, among other things, the follow up-file. To fulfil the purposes, these two research questions have been formulated: 1. LÄS MER

  4. 4. Facilitating Radical Collaboration in Open Innovation : A case study in collaboration with IKEA

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Linnéa Strömstedt; Erik Vaagenes Rehmberg; [2021]
    Nyckelord :Open Innovation; Radical Innovation; Innovation Strategy; Radical Collaboration; Collaboration Setup; Öppen Innovation; Radikal Innovation; Innovationsstrategi; Radikala Samarbeten; Samarbetsstruktur;

    Sammanfattning : The increased customer demand for innovative and sustainable solutions implies that companies need to seek knowledge, and insights, beyond their traditional business models. This by opening up barriers and collaborating with other stakeholders. Using this approach is referred to in the literature as practicing open innovation. LÄS MER

  5. 5. Så talar H&M och Ikea om cirkulär ekonomi

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för tema; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten; Linköpings universitet/Tema Miljöförändring

    Författare :Louise Strömberg; Jennie Idermark; [2020]
    Nyckelord :Circular economy; H M; Ikea; Cirkulär ekonomi; H M; Ikea;

    Sammanfattning : Svenska företag har börjat prata om cirkulär ekonomi (CE)som en viktig del inom företagsverksamheter där CE har kommit att ersätta tidigare “praxis” för hållbar utveckling. Flera stora svenska företag däribland H&M och Ikea uttrycker att de vill vara en del i att leda samhällets omställning mot cirkulär ekonomi. LÄS MER