Sökning: "ikeas kultur"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden ikeas kultur.

  1. 1. Kasta ut chintzen : En diskurshistorisk analys av IKEAs reklam ochnationell förnyelse i Storbritannien på 1990-talet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Nilla Steneholt; [2023]
    Nyckelord :IKEA; New Labour; Cool Britannia; kulturell marknadsföring; ideologi; nationell identitet;

    Sammanfattning : Storbritannien präglades på 1990-talet av politiskt och kulturellt nytänkande med New Labour och kulturfenomenet Cool Britannia samtidigt som IKEA försökte etablera sig i landet. Min diskurshistoriska analys undersöker hur IKEAs reklamkampanjer “Chuck out your chintz” och “Stop being so English” anpassades till framväxande föreställningar om ett nytt Storbritannien. LÄS MER

  2. 2. Relationer mellan styrsystem på IKEA : En studie om företagskulturens relation med den cybernetiska och administrativa styrningen utifrån ett ledar- och medarbetarperspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Sunita Walizai; Thilde Lund; [2023]
    Nyckelord :Organizational culture; cybernetic control; administrative control; management control systems; communicating organizational culture; cultural control; organizational structure; policies and procedures; budget; financial measurement systems; non-financial measurement systems; hybrid measurement systems and management control package.; Företagskultur; cybernetisk styrning; administrativ styrning; styrsystem; förmedling av företagskultur; kulturstyrning; organisationsstruktur; policyer och tillvägagångssätt; budget; finansiella mätsystem; icke finansiella mätsystem; hybridmätsystem och styrpaket.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Traditionellt sett förknippas ekonomistyrning med den formella styrningen och mycket fokus har därmed lagts på den formella styrningen. Eftersom företag idag påverkas av kultur på olika sätt, kan den formella styrningen kompletteras med den informella styrningen. LÄS MER

  3. 3. Klappstolen ur ett semiotiskt perspektiv : Ett samarbete med IKEA of Sweden

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Alissa Nyberg; [2022]
    Nyckelord :product design; semiotics; affordance; folding chair; chair; design; industrial design; semantics; rune monö; sara illstedt hjelm; produktdesign; semiotik; affordance; klappstol; stol; design; industridesign; semantik; rune monö; sara illstedt hjelm;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur man genom produktdesign kan få enbättre förståelse för hur stolar och klappstolar tolkas. Syftet har varit attgenom en förståelse för användarens tolkning, ge möjlighet att skapa enny arketyp till klappstolar. LÄS MER

  4. 4. Adaption of Management Control Mechanisms for Swedish companies operating in Australia

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Julia Bergling; Erica Tranefalk; [2021]
    Nyckelord :Management Control Systems; Management; Control; Control Mechanisms; Multinational Firm; Sweden; Australia; Expansion;

    Sammanfattning : Successful companies that are founded and established in Sweden are likely to at some point look to expand outside of Sweden. When they do so they will need to adapt the company to the environment and circumstances that are present in the local market they are expanding to. LÄS MER

  5. 5. ‘The quest for social value’ - The narrative of IKEAs partnership with social entrepreneurs

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Klara Wellén; [2020]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; IKEA; Corporate narratives; Social entrepreneurship;

    Sammanfattning : Narratives in corporate storytelling is a powerful and persuasive tool for validation of Corporate Social Responsibility. To further their social mission, IKEA partner with social entrepreneurs, a collaboration which produce products or services for IKEA while creating incomes for the social entrepreneurs, claimed by IKEA as a win-win. LÄS MER