Sökning: "ilska genus"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden ilska genus.

  1. 1. Konsten att skilja mellan förövaren och dennas handlningar : En kvalitativ forskningsstudie om yrkesverksammas arbete med förövare

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Moa Kolbert; Magdalena Koraish; Anna Ottander; [2022]
    Nyckelord :Violence in close relationships; men s violence against women; treatment work; gender; power; masculinity; male norm; male ideal; stigmatization; Sweden.; Våld i nära relation; mäns våld mot kvinnor; behandlingsarbete; genus; makt; maskulinitet; mansnorm; mansideal; stigmatisering; Sverige.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka de yrkesverksammas perspektiv på det behandlingsarbete de utför med män som utövat våld i nära relation. Genom studien undersöktes även vilka incitament som yrkesverksamma ansåg vara verksamma respektive mindre verksamma för förövarnas hjälpsökande. LÄS MER

  2. 2. Behövs en hjälpande hand för ett tillåtande samtal? : - En kvalitativ studie om unga mäns känslohantering

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Sabina Okano; Marika Bäck; [2019]
    Nyckelord :Känslohantering; genus och normer; sociala sammanhang; maskulinitet;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt hur unga män hanterar känslor i form av ilska, sorg och rädsla. Områden som studien har fokuserat på är i vilka situationer de unga männen visar känslor, hur de upplever att det är att visa känslor samt hur de upplever stödet från sin sociala omgivning när de visar dessa känslor. LÄS MER

  3. 3. Arga killar och Kära tjejer : En undersökning av genusframställningar i ungdomslitteratur

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Melin; [2019]
    Nyckelord :genus; genusframställningar; skönlitteratur; ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : Inledning Skolan idag ska ha ett medvetet genusperspektiv på undervisningen och ska ifrågasätta normer och föreställningar om kön (Skolverket 2018, ss. 2–3). Detta blir extra viktigt i högstadiet då det är i tonåren som barn börja gruppera sig och praxisgemenskaper växer fram. Paechter (2007, s. LÄS MER

  4. 4. First of all, ew : En kvaitativ innehållsanalys av feministiska inlägg på Instagram samt en kritisk diskursanalys av dess kommentarsfält.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Bonnie Zell; Latifa Zuwa; [2018]
    Nyckelord :gender; feminism; postfeminism; neoliberalism; feminazi; social media; Instagram; trolling.; genus; genuskonstruktion; feminism; postfeminism; nyliberalism; Instagram; näthat; nättroll; sociala medier;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som tar grund från teorin om postfeminism som ett epistemologiskt genombrott och forskningsverktyg. Syftet är att upptäcka diskurser som underbygger kommentarer på normkritiska, feministiska inlägg på Instagram samt skapa förståelse för korrelationen mellan inlägg och kommentarsfält. LÄS MER

  5. 5. De formade ögonbrynens ilska : Queer coding inom Disneys porträttering av manliga skurkar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för medier och design

    Författare :Alma Hjertén; Betsy Alva Soplin; [2018]
    Nyckelord :Queer; heteronormativity; stereotypes; gender roles; hermeneutics; narratology; semiotics; villains; Disney; qualitative; Queer; heteronormativitet; stereotyper; könsroller; genus; narratologi; semiotik; skurkar; Disney; kvalitativ;

    Sammanfattning : This study aims to examinehow and what Disney communicate to their target audience, by analyzing the four animated feature films Peter Pan (1953), The Lion King (1994), Pocahontas (1995), and Princess and the Frog (2009). The animated movies have been analyzed through a qualitative method to get a better understanding of how Disney portray their male antagonists through queer coding. LÄS MER