Sökning: "imaged communities"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden imaged communities.

  1. 1. Hållbar utveckling i Katrineholm : en kvalitativ studie om framställningen av hållbar utveckling i strategier för kommunal utveckling

    Magister-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Linn Bennetoft; [2017]
    Nyckelord :hållbar utveckling; identitet; Katrineholm; kommun; kvalitativ textanalys; utveckling;

    Sammanfattning : Samhället befinner sig i ständig förändring och det globala får en allt större påverkan på det lokala. Många mindre och medelstora kommuner har idag och historiskt stött på utmaningar i sin utveckling. Utmaningar som inte sällan tar avstamp i historiska händelser som stora industrinedläggningar och skeva befolkningsstrukturer. LÄS MER

  2. 2. Vadå nationell självbild? : En diskursanalys av hur svenskspråkig tryckpress förhåller sig till The Local Sweden:s nyhetsförmedling av Sverige och "det svenska"

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Mimmi Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Laclau Mouffe; discourse theory; discourse analysis; news reporting; news providers; print media; English-language print media; The Local Sweden; Swedish-language print media; the image of Sweden; intertextuality; stereotypes; social representation; nationalism; imaged communities; the stranger; Laclau Mouffe; diskursteori; diskursanalys; nyhetsförmedling; nyhetsförmedlare; tryckpress; engelskspråkig tryckpress; The Local Sweden; svenskspråkig tryckpress; Sverigebilden; intertextualitet; stereotyper; sociala representationer; nationalism; föreställd gemenskap; främlingen;

    Sammanfattning : The Bachelor dissertation What do you mean national self-image? is a discourse analysis of the relationship between Swedish news providers. The study aims to investigate how Swedish-language print media interact with the main provider of Swedish news in English, The Local Sweden, and what it reports as the “essence” of the nation and its people. LÄS MER