Sökning: "implicit inlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden implicit inlärning.

  1. 1. Vokabulärundervisning i engelska på högstadiet och gymnasiet : Fem lärares syn på undervisning av vokabulär.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Katarina Hannah Ingela Fromheden; Jimmy Gustavsson Svedelius; [2023]
    Nyckelord :Implicit learning; Explicit learning; Involvement Load Hypothesis; Implicit inlärning; Explicit inlärning; Involvement Load Hypothesis;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study is to compare five teachers’ beliefs about their students’ learning of vocabulary and compare that with current theories and recommended practices in the field. The method for collecting data was semi-structured interviews with teachers who teach English in both lower secondary and upper secondary schools in Sweden. LÄS MER

  2. 2. Data-Driven Motion Planning : With Application for Heavy Duty Vehicles

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Oscar Palfelt; [2022]
    Nyckelord :Motion planning; Deep learning; Autonomous driving; Nonuniform sampling; Rörelseplanering; Djupinlärning; Autonom körning; Ojämn provtagning;

    Sammanfattning : Motion planning consists of finding a feasible path of an object between an initial state and a goal state, and commonly constitutes a sub-system of a larger autonomous system. Motion planners that utilize sampling-based algorithms create an implicit representation of the search space via sampling said search space. LÄS MER

  3. 3. Engelska i och utanför skolan : Hur elever i åk 9 lär sig engelska och hur det påverkar deras motivation i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Michael Gonzalez; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Elever möter det engelska språket både utanför och i skolan på olika sätt. Kontakten med språket i olika situationer utanför skolan bidrar till en form av inlärning som genererar olika slags kunskaper, erfarenheter och motivation hos eleverna. LÄS MER

  4. 4. Elever i språklig sårbarhet och en tillgängliggörande engelskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Frida Mattsson; Frida Oskarsson; [2022]
    Nyckelord :anpassningar; engelskundervisning; explicit inlärning; implicit inlärning; språklig sårbarhet; stödstrukturer; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Barn i språkliga svårigheter kan ha svårt att lära sig ett främmande språk, i synnerhet engelska med sin djupa ortografi. De kan stöta på dessa hinder utifrån svårigheter på sitt modersmål. Samtidigt är problemet att det finns för lite tid för inlärning, tiden för engelskundervisning är begränsad i skolan. LÄS MER

  5. 5. Samband språkstörning och skrivsvårigheter : - en systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katarina Johansson; Hanna Larsson; [2021]
    Nyckelord :skrivprocess; skrivsvårigheter; språkstörning; the Not-So-Simple View of Writing;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Johansson, Katarina och Larsson, Hanna (2021). Samband språkstörning och skrivsvårigheter – en systematisk litteraturstudie. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER