Sökning: "implicit theories"

Visar resultat 1 - 5 av 127 uppsatser innehållade orden implicit theories.

  1. 1. Erkännandets ambivalens och arbetets prekarisering – Om möjligheten till erkännande i det prekariserade arbetet

    Master-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Nellie Johansson; [2024]
    Nyckelord :Erkännande; erkännandeteori; erkännandets ambivalens; arbetets prekarisering; prekaritet; arbete; idékritik; kritisk teori; Axel Honneth; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The thesis examines the relationship between recognition and precarisation of work. The thesis is conducted through the fusion of the methodology of idéanalys and analytical political theory. Firstly, the concept of precarity and precarisation of work is presented and analysed. LÄS MER

  2. 2. Övertidsmonstret dementerar: lev som du lär - En kvalitativ studie om hur förväntningar relaterar till ledarrollens självbild och Work Life Balance

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jessica Lundqvist; Tilde Detterholm; [2024]
    Nyckelord :Ledare; självbild; förväntningar; leading by example; Work Life Balance; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetes titel: Övertidsmonstret dementerar: lev som du lär - En kvalitativ studie om förväntningars påverkan på ledarrollens självbild och Work Life Balance Seminariedatum: 11 januari 2023 Ämne/kurs: FEKH49 - Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Tilde Detterholm & Jessica Lundqvist Handledare: Olof Hallonsten Fem nyckelord: Ledare, självbild, förväntningar, leading by example, Work Life Balance Forskningsfråga: Hur relaterar förväntningar till ledarrollens självbild, med specifikt avseende på Work Life Balance? Syfte: Studien avser att bidra med ökad förståelse om hur förväntningar på ledarrollen tar sig uttryck i ledarens självbild samt vilka eventuella effekter dessa får på ledarskapet och Work Life Balance. Metod: Studien antar en abduktiv ansats med en kvalitativ intervjustudie med tio semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. La función de la elipsis en la obra de Jorge Luis Borges

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Romanska och klassiska institutionen

    Författare :Luis Manuel Couso Perdices; [2023]
    Nyckelord :elipsis; analepsis; anachronies; focalization; intersubjectivity; fictionality;

    Sammanfattning : The lack of literature and studies concerning the role and functionality of the ellipsis, not only as a rhetorical figure but also as a narrative tool of analysis, is a fact that deserves to be addressed, questioned and repaired. Yet the question arises how to do this. LÄS MER

  4. 4. Vågar jag fråga? : En kvantitativ undersökning över vilka faktorer som kan påverka gymnasieelevers hjälpsökande beteende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Elin Enbom; [2023]
    Nyckelord :help seeking behaviour; high school students; implicit theories of intelligence; the revised implicit theories of intelligence; self-theory-scale; gymnasieelever; implicita teorier om intelligens; reviderad implicita teorier om intelligens; självteori skala; hjälpsökande beteende;

    Sammanfattning : Denna studie har två övergripande syften. Det första är att undersöka om gymnasieelever tror att de kan påverka sin matematiska intelligens eller inte. Det andra syftet är att undersöka hur gymnasieelevers hjälpsökande beteende ser ut och vilka faktorer som påverkar dessa beteenden. LÄS MER

  5. 5. How teachers utilize the practice of reading aloud to promote English language development in Swedish K-3 grades.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joshua Payne; Ramize Dushku; [2023]
    Nyckelord :reading aloud; language development; young learners; L1; L2; EFL; communicative learning; vocabulary acquisition;

    Sammanfattning : Reading aloud is a method that has been used as a means of observational learning in schools for many years. It exists as an implicit part of many educational systems across the world, and the theories that underpin its usage are well studied. LÄS MER