Sökning: "improvisationsmusik"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet improvisationsmusik.

  1. 1. För sent för Very Early? Ett konstnärligt undersökande arbete av instrumentet sång i ett rum där jazz skapas

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Sara Aldén; [2022-04-19]
    Nyckelord :jazz; sångare; improvisationsmusik; genus;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöker författaren hur hennes musikaliska uttryck och klang påverkas av hur hon upplever rummet och sammanhanget hon befinner sig i. Författaren genomför tillsammans med två utvalda musiker ett konstnärligt undersökande arbete där hon med hjälp av anteckningar från repetitionstillfällena samt ljudfiler från nämnda repetitionstillfällen analyserar hur hon och hennes instrument påverkas av stämningarna och förväntningarna som rummet har på henne som jazzsångerska samt hur hennes musikaliska uttryck påverkas av hennes förmåga och möjlighet att hantera sitt instrument i ett rum där jazz skapas. LÄS MER

  2. 2. Musikframförandets magiska rum : Ett rum för handling tillsammans bortom vardaglig verklighet

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Harald Björk; [2019]
    Nyckelord :Musical performance; listening act; play; creativity; phronesis; practical knowledge; sensory experience; Musikframförande; artisteri; lek; kvalitet; kreativitet; fronesis; kollektiv fronesis; praktisk kunskap; sinnlig erfarenhet;

    Sammanfattning : By using the scientific essay and modern hermeneutic understanding as method the essay Musical performance, a space of magic examines the mental and physical room for musical performance. The focus is, as the title reveals, the sense of a higher state of interconnection which can occur between the performing artist and audience. LÄS MER

  3. 3. Att göra det jag hör : En observationsstudie om att lära sig på gehör

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Mattsson David; [2017]
    Nyckelord :Learning by ear; conditions; semiotic modes; voice; guitar; design theoretic perspective; gehör; förutsättningar; semiotiska resurser; röst; gitarr; designteoretiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera och beskriva tillvägagångssätt för att via gehör lära sig spela låtar ur en tradition baserad på västerländsk nutida musik och improvisationsmusik. Studiens frågeställningar handlar hur tillvägagångssätt designas och vilka semiotiska resurser som används för att lära sig en låt på gehör med fokus på ackord, melodi och solo samt hur transformationen från inspelad låt till eget spel sker. LÄS MER

  4. 4. Prisa honom med jublande cymbaler - Att söka improvisationsmusikens plats i kyrkan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Alfred Eriksson; [2015-06-24]
    Nyckelord :Improvisation; kyrka; Equmeniakyrkan; gudstjänst; psalmer;

    Sammanfattning : Min musikaliska bana har sin utgångspunkt i kyrkan. Det var här jag fick min första scenerfarenhet och musikaliska influenser. I och med min utbildning i jazz och improvisation har jag saknat att inte kunna spela min nyupptäckta musik i det sammanhang som jag kommer ifrån. LÄS MER

  5. 5. "…ty det är essensen av vad vi håller på med…" : En kvalitativ studie i utveckling av personligt uttryck hos improvisationsmusiker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Måns Allroth; [2013]
    Nyckelord :Music; jazz; improvised music; improvisation; personal expression; personal voice; learning; teaching; education; pedagogy and socio-cultural perspective; Musik; jazz; improvisationsmusik; improvisation; personligt uttryck; lärande; pedagogik; musikundervisning och sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att öka kunskapen om vilken syn frilansande och undervisande improvisationsmusiker har kring skapandet av ett personligt uttryck och hur de anser att ämnesområdet kan hanteras i musikundervisning. I bakgrundskapitlet ges en överblick av begreppet personligt uttryck och därefter följer en presentation av tidigare litteratur och forskning inom ämnesområdet. LÄS MER