Sökning: "individens utveckling och socialisation"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden individens utveckling och socialisation.

  1. 1. “Se de tidiga tecknen!” : en intervjustudie om fyra förskollärares synsätt på, och arbete med, barns psykiska ohälsa i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Walquiria Ferreira; Sabrina Boughiout; [2022]
    Nyckelord :children; educators; mental illness; method preschool; preventive method; Nyckelord: barn; förebyggande arbete; förskola; förskollärare; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattning om psykisk hälsa och ohälsa hos barn i förskolan samt få insyn om pedagogernas upplevelse om förebyggande arbete för att främja barns psykiska hälsa. Vidare syftar studien även på att undersöka vilka faktorer som förskollärarna kan uppleva ha inverkan på barns psykiska hälsotillstånd. LÄS MER

  2. 2. Uppfostran, socialisation eller fostran? : Vilket begrepp använder du?- En historisk policyanalys av begreppet fostran från Lgr62 till Lgr11

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofie Alanen Mäkinen; Wenke Lindvall; [2015]
    Nyckelord :Fostran; läroplaner; SOU-betänkanden; grundskolan; textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka termen fostran i läroplaner samt i SOU-betänkande och se hur termen har förändrats över tid från 1960-talet och fram till idag. Därför har följande frågeställningar ställts för att kunna besvara studiens syfte: Hur behandlas termen fostran i ett urval SOU som föregår de tre läroplanerna? Hur framträder termen fostran i Lgr 62 och Lpo94/Lgr11? Samt hur uttrycks och förändras fostransbegreppet, över tid inom den skolpolitiska hanteringen i läroplanerna samt i olika SOU-betänkanden? Denna undrar har uppkommit genom den diskussion som pågått och pågår kring ett eventuellt återinförande av ordningsbetyg i grundskolan. LÄS MER

  3. 3. Läraren – Och den mångkulturella skolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :pardis sondosi; [2013]
    Nyckelord :Segregation; socialisation och språket;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med mitt examensarbete är att jag skall bilda mig en uppfattning kring lärarens arbetssituation iden mångkulturella förortsskolan. Jag vill även ta reda på varför arbetssituationen är som den är. Det ärsvårt att utesluta den ena frågan från den andra. LÄS MER

  4. 4. Det sexuella Självet onanerar : En symbolisk interaktionistisk studie om unga kvinnors upplevelser av sexuellt handlandet och varande

    Kandidat-uppsats, Institutionen för teknik och samhälle

    Författare :Anna Landqvist; [2009]
    Nyckelord :sexuella handlingar; normer; identitetsutveckling; symbolisk interaktionism; fenomenologi; socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Denna uppsats syfte är att beskriva och ge ökad förståelse för unga kvinnors upplevelser och erfarenheter av sexuella handlingar samt hur individen uppfattar och internaliserar normer och hur normerna och upplevelserna påverkar individens identitetsutvecklingen. Uppsatsen utgår ifrån ett socialpsykologiskt perspektiv med avstamp i symbolisk interaktionism (Mead, 1976), fenomenologi (Kvale, 1997) och socialkonstruktionism(Gergen, 1999). LÄS MER

  5. 5. Att se med nya ögon : En studie i vuxnas lärande från ett symbolinteraktionistiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner

    Författare :Katarina Lagercrantz All; [2008]
    Nyckelord :vuxenstudier; symbolinteraktionistiskt perspektiv; identiteter; vuxet lärande; andragogik; socialisation; immanent pedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka vuxnas upplevelse av att studera, i perspektivet socialisation och identiteters rekonstruktion genom studier. Studiens preciserade syfte var hur individen rekonstrueras genom studier med frågeställningar utifrån centrala temata i den teoretiska ramen: Hur uppstår mötet med det rekonstruerande självet? Hur upplever och vad blir konsekvensen av individens möte med den generaliserade andre? Hur upplever individen mötet med de signifikanta symbolerna och vad innebär detta möte? Undersökningen har genomförts i form av en kvalitativ, öppen riktad intervjuundersökning. LÄS MER