Sökning: "indoor school environment"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden indoor school environment.

  1. 1. Optimering av klassrumsmiljön i en ny skolbyggnad i Västerås : En studie om fönsterplacering och energiförluster

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Kunda Fadi; Alhamada Nahla; Celen Mert; [2023]
    Nyckelord :School; design; window; window design; daylight; u-value; thermal bridges; heat losses; energy losses; energy saving.;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this study was to plan blueprints for a school located Härbregatan and Vallby Skolgata in Västerås with a focus on energy losses and window placement to choose the most suitable types of windows to obtain a good internal environment. Method: The methodology used to conduct this thesis was based on earlier case studies, literature book and literature reviews in the form of legal specification from Boverket Byggregel (BBR) that had a significant impact on how the school was designed, interior and exterior views. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkas elevernas motivation av inomhusmiljön på fritidshemmet? : En jämförelse mellan fritidshem med egna lokaler och fritidshem som delar lokaler med skolverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Yonca Uludag; Jannika Ulvblom; [2022]
    Nyckelord :leisure-time center; environment; indoor environment; motivation; environmental psychology; student perspective; fritidshem; miljö; inomhusmiljö; motivation; miljöpsykologi; elevperspektiv;

    Sammanfattning : The physical environment is in our vicinity and our everyday lives. We have daily contact with the physical environment, not least with the physical indoor environment. The school is a place where the physical indoor environment is important for both students and staff in their everyday lives. LÄS MER

  3. 3. Utomhusundervisning i NO-ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Haneen Alsefi; Emma Hultqvist; [2022]
    Nyckelord :Anders Szczepanski; betydelse; lärande utomhus; utomhuspedagogik;   undervisning utomhus;

    Sammanfattning : Aims: The topic of the knowledge review that has been carried out is outdoor learning. The purpose of this study is to examine what possibilities are created for students' learning and well-being by conducting teaching in the natural sciences and in outdoor environments. LÄS MER

  4. 4. Perceptions of Malawian Secondary School Teachers about Outdoor Education

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Nisbeth Khunga; [2022]
    Nyckelord :perceptions; Malawi; secondary; school; teachers; outdoor; education; benefits; challenges;

    Sammanfattning : As a cultural construct, outdoor education includes outdoor activities, personal and social development, and environmental education. However, the majority of the learning process within the Malawian educational system is based on traditional teaching approaches. LÄS MER

  5. 5. ”Alltså, det är mycket skolmiljö kring det” : En kvalitativ studie om fritidslärarens förutsättningar att påverka utformningen av den fysiska inomhusmiljön på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Nathalie Bygren; Kajsa Dahlberg; [2022]
    Nyckelord :leisure teachers; indoor physical environment; pedagogical conditions; principals; acti-vity theory; fritidslärare; fysisk inomhusmiljö; förutsättningar; rektor; verksamhetsteori;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med examensarbetet har varit att bidra med kunskap om fritidslärares förutsättningar att påverka utformningen av den fysiska inomhusmiljön på fritidshemmet. Studiens syfte uppnås med hjälp av frågeställningarna som fokuserar på vilka förutsättningar fritidslärarna har och ges i dagsläget enligt rektorerna och fritidslärarna. LÄS MER