Sökning: "informatik användarmedverkan"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden informatik användarmedverkan.

  1. 1. "Det är ju ändå slutanvändaren som ska ha nytta av det här i sitt arbete" : En studie om användarmedverkan vid Power BI-utveckling

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Edward Jejdling; Leopold Rising; Jakob Öhman; [2023]
    Nyckelord :Användarmedverkan; Dashboards; Power BI; Systemutvecklingsprocess;

    Sammanfattning : Involving end-users in system development processes has proven to be critically important for a successful system. This is because a successful system must fulfill the needs of end-users and generate value for them. However, involving the end-users can be challenging and require a large amount of resources. LÄS MER

  2. 2. Relationen mellan användarmedverkan och användartillfredsställelse : En undersökning om faktorer som bidrar till användartillfredsställelse i systemutvecklingsprojekt

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Elias Thurfjell; Stefan Slavnic; [2021]
    Nyckelord :User satisfaction; User participation; User involvement; Användartillfredsställelse; Användarmedverkan; Användarinvolvering;

    Sammanfattning : Med informationssystemens ökande närvaro i dagens samhälle blir det allt viktigare att systemen anpassas efter användare och uppfyller deras behov. Därför uppmuntras användare i allt större omfattning att delta i systemutvecklingsprocessen. Trots detta är felaktiga krav en stor anledning till att projekt bedömts som misslyckade. LÄS MER

  3. 3. En flerdimensionell syn på förändring : En fallstudie som problematiserar användares involvering i och inställning till en IT-förändringsprocess, både ur deras egna och förändringsledningens perspektiv.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Informatik; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Filippa Jonsson; Linnéa Möller; [2019]
    Nyckelord :change process; digitalization; user; change management; user involvement; attitude; adaption; sustainable change; Förändringsprocess; digitalisering; användare; change management; användarinvolvering; inställning; anpassning; hållbar förändring;

    Sammanfattning : Bakgrund: För att hjälpa användare genom de IT-förändringsprocesser som genomförs på grund av digitalisering använder förändringsledningens verktyg inom change management. I tidigare forskning framgår att användarinvolvering är viktigt för att förändringar ska kunna bli framgångsrika, speciellt inom IT. LÄS MER

  4. 4. Betydelsefulla faktorer vid systeminförande : En fallstudie om förändringsfaktorer som påverkar användarmedverkan vid implementering av ett tidrapporteringssystem

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Julia Zivanovic; Mher Mirzoyan; [2019]
    Nyckelord :system; förändring; användarmedverkan;

    Sammanfattning : Termen användarmedverkan har funnits och arbetats med sedan 1960 talet.Användarmedverkan innebär att utvecklare och användare arbetar tillsammans för att ta framen så bra programvara som möjligt, där syftet är att man vill förenkla användarnas dagligaarbete (Preece et al, 2002). LÄS MER

  5. 5. Responstid på webbsidor : En kvalitativ studie om responstid och användarmedverkan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Kimmo Sormunen; Linus Sandberg; [2019]
    Nyckelord :monitoring; performance; performance test; response time; requirements; user participation; usability test; web application; användbarhetstest; användarmedverkan; krav; monitorering; prestanda; prestandatest; responstid; webbapplikation;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att responstid har stor inverkan på användarens upplevelse online. Trots det saknas tydliga metodiker för hur man ska arbeta med responstid. Med detta i åtanke blev studiens syfte att undersöka hur företag bör arbeta med responstid i webbapplikationer och huruvida man bör ta hjälp av användare i arbetet. LÄS MER