Sökning: "information till nyföretagare"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden information till nyföretagare.

  1. 1. Crowdfunding : Ett substitut till traditionell finansiering?

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Emanuel Karlsson; Marcus Modigh; [2014]
    Nyckelord :crowdfunding; financing; start-up; investor; project owner; asymmetric information; crowdfunding; finansiering; start-up; investerare; projektägare; informationsasymmetri;

    Sammanfattning : Denna studie är av kvalitativ art och syftar till att undersöka huruvida crowdfunding kan överbrygga ett eventuellt finansiellt gap för svenska företag och entreprenörer. Undersökningen fokuserar på tre typer av respondenter, vilka är representerade av företag som brukar crowdfunding som finansieringsform, bolag som fungerar likt ombud för att förmedla kapital med hjälp av finansieringsformen samt respondenter vilka opererar likt investerare i projekten. LÄS MER

  2. 2. Ny information till nya företagare En studie om att utgå från målgruppen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Hanna Björnfors; Charlotte Lundqvist; [2012-02-14]
    Nyckelord :unga nyföretagare; Skatteverket; samhällsinformation; förtroende; Sensemaking approach; mottagaranpassning; informationsbehov; offentlig myndighet;

    Sammanfattning : Titel: Ny information till nya företagare Författare: Hanna Björnfors & Charlotte Lundqvist Uppdragsgivare: Skatteverket Region Väst Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs Universitet. LÄS MER

  3. 3. Person-till-person-utlåning som finansieringsform för små- och nyföretagare

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Pontus Viliberg; Samuel Söderholm; [2012]
    Nyckelord :P2P lending; social lending; financial gap; financing of small businesses; information asymmetries; P2P-utlåning; social utlåning; finansiellt gap; finansiering av små företag; informationsasymmetrier;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med undersökningen är att beskriva och analysera finansieringsformen P2P-utlåning, dess bildande och utveckling samt utvärdera hur den har fungerat för små- och nyföretagare. Problemformulering: Studien undersöker hur finansieringsformen person-till-person-utlåning via Internet uppstod. LÄS MER

  4. 4. Marknadsundersökning - hur en Science Park-nod på glesbygden bör göras synlig

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Malin Jonsson; [2009]
    Nyckelord :varumärken; Science Park; Science Park-nod; glesbygd; marknadsföring; kommunikation; Eksjö kommun; företag; företagsbehov; nyföretagare;

    Sammanfattning : Examensarbetet besvarar hur en Science Park-nod bör göra sig synlig på glesbygden. Arbetet har uträttats för Näringlivsbolaget i Eksjö kommun under perioden mars 2009- september 2009. Det har besvarat frågor rörande marknadsföring av Science Park-noder med ett konkret exempel i samhället Mariannelund. LÄS MER

  5. 5. Problem och svårigheter för svenska nystartade småföretag : en studie av småföretag i Umeå

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi

    Författare :Nathalie Bracamonte; [2009]
    Nyckelord :småföretag; nyföretagare; entreprenörskap;

    Sammanfattning : Denna uppsats görs på uppdrag av EntreprenörCentrum i Umeå i syfte att belysa problem och svårigheter ett svenskt nystartat småföretag stöter på det första verksamhetsåret samt att ge förslag på åtgärder som underlättar för småföretagaren. Företagen som har valts som studieobjekt till denna uppsats är relativt nystartade småföretag i Umeå kommun. LÄS MER