Sökning: "informationsbeteende"
Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade ordet informationsbeteende.
1. 'Malmen ska upp' : Informationspraktiker i samhällsomvandlingens Kiruna
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : I norra Sverige sker just nu två samhällsomvandlingar som en följd av det statligt ägda bolaget LKAB:s järnmalmsutvinning i området. Dessa samhällsomvandlingar påverkar inte bara platsen och naturen utan också invånarna i området. LÄS MER
2. ”Nästa höjd och nästa höjd” : Informationsbeteende hos vandring- och friluftslivsentusiaster ur ett serious leisure-perspektiv
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Information behavior is a research field in library and information science concerned with how people seek, use and exchange information. This paper seeks to contribute to information behavior research in the domain of leisure, which has previously been explored to a lesser extent compared to academic and professional contexts. LÄS MER
3. Utbytesstudenters digitala PIM-strategier : En kvalitativ studie bland data- och systemvetare vid Uppsala universitet
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABMSammanfattning : Introduction. The aim of this master thesis is to examine how students at Uppsala university manage, organize, and preserve their study-related information in a digital environment. LÄS MER
4. “Do I have to be a virgin to be an incel?” : En netnografisk studie av ekokammare och incels kollektiva identitet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : The purpose of this study is to explore the collective identity of incels created on the incel forum incels.is from an information science perspective. This is done by studying both the cognitive information behavior of the forum members as well as the socio-cognitive information practice of the forum. LÄS MER
5. Flödets Arkitekt : Hur medie- och informationskunnighet formar unga kvinnors upplevelser av skönhetsindustrin på Instagram
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : The aim of the study is to investigate how media and information literacy (MIL) among young women affect their views on beauty-related advertisements and posts on Instagram, in accordance with infrastructure knowledge, mental health and purchase behavior. This is conducted through semi-structured interviews with 6 young Swedish women in the age range of 20-25 years old, through which an analysis of the retrieved answers is made. LÄS MER