Sökning: "inlärningseffekt"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet inlärningseffekt.
1. Triangeln för elevers framgång : En kvalitativ studie om föräldrars och lärares engagemang i skolan och elevernas skolprestationer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka vikten av förälders engagemang i skolan samt att utforska om samarbete mellan hem och skola har en positiv påverkan på barns skolprestation. Vi har ställt upp följande frågeställningar: 1) Vad innebär föräldraengagemang i skolan? 2) Vilka hinder och utmaningar kan vi hitta i föräldrars engagemang i sitt barns skolgång? 3) Vilken betydelse har föräldrars engagemang för elevens prestation i skolan? 4) Vilken betydelse har föräldrars och lärares interaktion för elevens prestation i skolan? Vi har använt en kvalitativ metod, där semistrukturerade intervjuer har genomförts med ett antal lärare och föräldrar. LÄS MER
2. Triangeln för elevers framgång : En kvalitativ studie om föräldrars och lärares engagemang i skolan och elevernas skolprestationer
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka vikten av förälders engagemang i skolan samt att utforska om samarbete mellan hem och skola har en positiv påverkan på barns skolprestation. Vi har ställt upp följande frågeställningar: 1) Vad innebär föräldraengagemang i skolan? 2) Vilka hinder och utmaningar kan vi hitta i föräldrars engagemang i sitt barns skolgång? 3) Vilken betydelse har föräldrars engagemang för elevens prestation i skolan? 4) Vilken betydelse har föräldrars och lärares interaktion för elevens prestation i skolan? Vi har använt en kvalitativ metod, där semistrukturerade intervjuer har genomförts med ett antal lärare och föräldrar. LÄS MER
3. Vad spelar det för roll? : En studie om spel som redskap i ämnet Moderna språk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med detta arbetes undersökning är att fördjupa kunskapen om hur, när och varförspel används i (modern) språkundervisning samt hur spel påverkar elevernas lärande. Istudien analyserades och diskuterades befintliga hypoteser kring spel som inlärningsredskapi jämförelse med insamlat data av en digital enkätundersökning av 24 språklärare och derasattityder till spelets användning under deras lektioner. LÄS MER
4. Kvinnliga elitinnebandyspelares skottprecision vid handledsskott : En jämförelse mellan två olika komplexitetsnivåer
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : SyfteSyftet med studien var att undersöka komplexitetsnivåns (stillastående handledsskott och handledsskott i rörelse) och träffpunktsplaceringens inverkan på skottsprecisionen hos damelitinnebandyspelare på seniornivå. Vidare syftade studien till att undersöka om det fanns någon inlärningseffekt vid upprepade skott mot samma träffpunkt. LÄS MER
5. Pulsträning i skolan - och dess påverkan på kognition : en studie av pulstränings effekt på kognitiva förmågor i en grupp barn i 12-års åldern med ADHD symptom
Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka om det är motiverat med 20 minuters pulsträning i 70 – 90 procent av maximal hjärtfrekvens tre gånger i veckan för en selektivt utvald grupp där en övervägande del antingen har ADHD diagnos eller uppvisar symptom på det, eller andra diagnoser som dyslexi och språkstörning. Vad blir resultatet på ett Trail Making test A och B efter 20 minuters pulsträning tre gånger per vecka efter 11 veckor? Vad blir resultatet på ett Digit Span Memory test efter 20 minuters pulsträning tre gånger per vecka efter 11 veckor? Vad blir resultatet på ett Flanker test efter 20 minuters pulsträning tre gånger per vecka efter 11 veckor? I vilken utsträckning klarar eleverna att hålla sig inom valt intensitetsintervall, 70-90 procent [BL1] av maximal hjärtfrekvens? Metod 17 elever deltog i en 12 veckor (1 vecka uppehåll för lov) lång intervention av pulsträning i 70-90 procent av maxpuls under 20 minuter tre gånger i veckan. LÄS MER