Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. SPECIALPEDAGOGERS STRATEGIER FÖR ATT SKAPA LÄRANDEMILJÖER FÖR VUXNA MATEMATIKELEVER

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Finska

    Författare :Peter Piispanen; [2022]
    Nyckelord :Matematik; Matematiska svårighter; Specialpedagogik; läromiljöer; intervju; Matematik 1; Komvux;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att lyfta fram de gemensamma problem (vuxen)elever har kring förnyade matematikstudier, samt hur dessa problem kan bearbetas med lärandemiljö, planering och specialpedagogisk insats. De olika undervisningsstrategierna specialpedagoger använder för att stödja självförtroendet och inlärandet hos elever med inlärningssvårigheter inom matematik diskuteras. LÄS MER

  2. 2. Föräldraperspektivet. Ett specialpedagogiskt initiativ till samverkan mellan irakiska hem och skolan i den interkulturella processen i en liten kommun

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Anna-Karin Erling; [2009-03-12]
    Nyckelord :den interkulturella processen; mångkulturellt; föräldrar; inlärningssvårigheter; diskriminering; relationer och samspel; kommunikation; dialog; systemteori;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet är att genom en fallstudie undersöka huruvida irakiska föräldrar är engagerade och delaktiga på en svensk grundskola. Ett annat syfte är att undersöka i vilken utsträckning en grupp av irakiska föräldrar, som har barn i inlärningssvårigheter engagerar sig i samarbetet med skolan. LÄS MER

  3. 3. Naturvetenskap för elever i behov av särskilt stöd : En kvalitativ studie av lärares naturvetenskapliga undervisning för elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Cerne; [2005]
    Nyckelord :Education; Elever i behov av särskilt stöd; naturvetenskap; specialpedagogik; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka hur lärare organiserar och anpassar naturvetenskaplig undervisning för elever i behov av särskilt stöd. Målet var att finna de centrala teman som framkom i lärarnas berättelser av sin verksamhet. LÄS MER