Sökning: "inlärningsteorier matematik"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden inlärningsteorier matematik.

  1. 1. Matematikundervisningens dilemman : en fenomenografisk studie av hur lärare uppfattar varför vissa elever tappar lusten att lära matematik och vilka faktorer som påverkar studieresultaten.

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Ingela Stenberg; [2010]
    Nyckelord :Matematikundervisning; lärandeprocesser; fenomenografi; individualisering och matematiksvårigheter.;

    Sammanfattning : Studier och forskningsrapporter visar att svenska elever har bristande matematikkunskaper. Antalet elever som inte når den grundläggande kunskapsnivån i matematikämnet har ökat. LÄS MER

  2. 2. Organisering, matematiskt innehåll och feedback i specialundervisning : En kvalitativ fallstudie av några specialpedagogers matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Inger Bäckström; [2008]
    Nyckelord :Phenomenography; motivation; praise; deep learning; Fenomenografi; motivation; beröm; djupinriktat;

    Sammanfattning : Sammanfattning Detta är en kvalitativ fallstudie av fem specialpedagogers arbete med specialundervisning i matematik. Syftet är att kartlägga deras arbete och uppfattningar genom att beskriva och analysera hur de organiserar sin undervisning i matematik, hur de undervisar ämnesinnehållet och hur de ger feedback till eleverna i klassrummet, samt hur de själva beskriver det de uppfattar som det specialpedagogiska inslaget i sin undervisning. LÄS MER

  3. 3. Rörelse i matematikinlärning : En studie om rörelsens betydelse för matematisk begreppsinlärning

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Mona Larsson; Monica Leo; [2006]
    Nyckelord :rörelse; matematik; begreppsträning;

    Sammanfattning : Att använda sig av rörelse i undervisningen för att förstärka inlärning är en beprövad didaktisk metod speciellt med barn i förskoleåldern. Syftet med uppsatsen är att belysa rörelsens omfattning och betydelse för inlärning av matematik upp till skolår tre. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogiskt arbete i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Pia Cedergren; Pia Fredriksson; [2006]
    Nyckelord :analys; matematikstöd; matematiksvårigheter; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att kartlägga och ta reda på vilka faktorer som påverkar hur det specialpedagogiska arbetet i matematik bedrivs på individnivå, gruppnivå och organisationsnivå. Arbetet ger en översikt över tidigare forskning om den specialpedagogiska rollen samt matematiksvårigheter. LÄS MER

  5. 5. Datorn som redskap i matematikundervisningen - perspektivet 0-13 år

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Christel Persson; [2005]
    Nyckelord :matematik; undervisning; datorer; kommunikation; samlärande;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att utröna i vad mån lärarstudenter har ett positivt eller negativt förhållningssätt till datorer i pedagogisk verksamhet och vilka argument som avgör deras ställningstagande.I arbetet redogörs för olika grundläggande vetenskapliga inlärningsteorier som ligger till grund för våra senaste styrdokument. LÄS MER