Sökning: "inlärningsteorier skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden inlärningsteorier skolan.

  1. 1. Bilder som stöd och språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Kalle Bjelkefelt; [2011]
    Nyckelord :individualisering; visuella arbetssätt; särskollärare; specialskollärare; bildstöd; inlärningsteorier; kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : I uppsatsen fokuseras termerna individualisering och visualisering med avseende på lärare till elever med autism och deras erfarenheter av dylikt arbete. Det centrala syftet är att undersöka hur svenska och japanska speciallärare ser på arbetet med individualiserade och visuella metoder och vad de tror att den reguljära skolan skulle kunna vinna på att arbeta på liknande sätt som de gör. LÄS MER

  2. 2. Entreprenöriellt lärande i moderna språk : - möjligheter och hinder

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Astrid Duwe; Lisa Johansson Durán; [2011]
    Nyckelord :enterprise learning; entrepreneurship; entrepreneurial characteristics; teachers’ perceptions; frame factor theory; learning theories; modern languages; entreprenöriellt lärande; entreprenörskap; entreprenöriella förmågor; lärares uppfattningar; ramfaktorteorin; inlärningsteorier; moderna språk;

    Sammanfattning : Den nya läroplanen för grundskolan 2011 uppmanar alla lärare i den svenska skolan att stärka ett entreprenöriellt förhållningssätt hos eleverna. Enligt regeringens Strategi för entreprenörskap inom utbildningsområdet ska entreprenörskap löpa som en röd tråd genom hela skolan. LÄS MER

  3. 3. Naturvetenskapen i skolan - igår. idag och imorgon

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Jenny Manning; Camilla Haknert-Högman; Patricia Karlsson; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I dagens samhälle finns behovet att medvetandegöra naturvetenskapens betydelse i skolan och för framtida liv.Denna studie har gjorts för att undersöka sambandet mellan inlärningsteorier, naturvetenskap och läroplanerbåde historiskt och i nuläget för att se hur dessa har påverkat naturvetenskapen i skolans tidigare åldrar samtbehovsinventera vilka förändringar som behövs inför framtiden. LÄS MER

  4. 4. Har läxor betydelse för elever med särskilt stöd?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ingrid Stewén; [2006]
    Nyckelord :inlärning; koncentration; läxa; minne; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att kartlägga och granska om läxor har någon betydelse och meningsfullhet för inlärningen hos elever med särskilt stöd i årskurs 3-6.Arbetet ger en översikt över tidigare forskning om läxors betydelse samt om inlärningsteorier, motivation och hur minnet fungerar. LÄS MER

  5. 5. Perspektiv på läsning : En högstadielärare och sex av hans elever om skönlitteratur i svenskämnet

    Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Daniel Ahlstedt; [2006]
    Nyckelord :litteraturpedagogik; litteraturreception;

    Sammanfattning : This essay is about literature instruction in the last three years of Sweden’s compulsory school from one teacher’s and six of his pupils’ perspective. The research is analysed from a socio-cultural perspective on learning and literature reception. The empiric material is based on interviews with the teacher and six of his students. LÄS MER