Sökning: "innehållsorienterad läsförståelseundervisning"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden innehållsorienterad läsförståelseundervisning.

  1. 1. ”Att förstå det man läser är en demokratisk rättighet” : En kvalitativ studie om hur lärare reflekterar kring läsförståelse av skönlitterära texter i skolans tidiga år

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Malhin Carlsson; Erika Hagström; [2016]
    Nyckelord :Läsförståelse; avkodning; ordförråd; motivation; inferens; strategiorienterad läsförståelseundervisning; innehållsorienterad läsförståelseundervisning;

    Sammanfattning : Studien bygger på en kvalitativ metod där fyra lärare deltar i halvstrukturerade intervjuer. Undersökningens syfte är att få kunskap om hur lärare resonerar kring hur elever utvecklar läsförståelse samt vilka moment lärarna anser viktiga att lyfta i undervisningen för att gynna sådan utveckling. LÄS MER

  2. 2. Undervisningsmetoder inom läsförståelse i teori och praktik. : Sex lärares uppfattningar och konkreta arbete gällande undervisningen inom läsförståelse i årskurs 1-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Johanna Stålhandske; [2016]
    Nyckelord :Reading comprehension. Reading comprehension methods. Teaching reading comprehension. Comprehension strategy teaching. Content oriented teaching.; Läsförståelse. Läsförståelsemetoder. Läsförståelseundervisning. Strategiinriktad undervisning. Innehållsorienterad undervisning.;

    Sammanfattning : Resultaten av de internationella undersökningarna PISA 2011 och PIRLS 2011 visar att de svenska elevernas resultat inom läsförståelse försämrats. I Skolinspektionen granskning framkommer det att diskussioner och textsamtal har en relativt liten del av undervisningen av läsförståelse i Sverige idag. LÄS MER