Sökning: "innehållsstudie"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet innehållsstudie.

  1. 1. VÅLD I NÄRA RELATIONER : En kvalitativ innehållsstudie av våld i nära relationer av en sociologisk karaktär

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Aleai Al-Najafi; Elin Persson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of the essay was to have an increased understanding of violence in close relationships and its impact in everyday life and how the individual is affected by social norms and cultural factors when it comes to violence in close relationships. The survey was conducted with a qualitative content analysis and semi-structured interviews with people from different ages, cultures, and backgrounds. LÄS MER

  2. 2. Jakten på politiskt engagemang: En kvantitativ innehållsstudie om hur politiska partier skapar engagemang på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Alexandra Gummesson; Filip Ramdén; [2022]
    Nyckelord :strategic communication; political communication; engagement; Instagram; political communication on social media; negative campaigning; emotional campaigning; simplification; quantitative content analysis; party communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Engagemang på sociala medier inom politisk kommunikation är ett aktuellt forskningsområde för strategisk kommunikation. I det digitala samhället finns det starka incitament för partier att skapa ett högt engagemang på sociala medier för att nå ut med sina politiska budskap. LÄS MER

  3. 3. Fenomenet sommartorkan 2018 i ögonblicksbilder : En kvantitativ innehållsstudie om sommartorkan 2018

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Nathalié Nylander; Ebba Ripheden; [2019]
    Nyckelord :Media; Newspaper; Social media; Summer drought;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine pictures from the swedish morning newspaper Barometern regarding their publication about the summer drought 2018 on two of theirplatforms; the ordinary printed newspaper and their Instagram account. The purpose of the study was to track down if there were any obvious differences aboutthe pictures that Barometern publishes in their printed newspaper and Instagramaccount. LÄS MER

  4. 4. Digitalt medborgarskap i läroböcker för samhällskunskap på gymnasiet : En kvalitativ innehållsanalys

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Mathilda Ruther; [2017]
    Nyckelord :Digitalt medborgarskap; läroboksstudie; meningserbjudande;

    Sammanfattning : Sverige befinner sig i en tid där digitaliseringen ges utrymme i det politiska livet. I och med denna utveckling blir medborgarna i ett land stegvis också digitala medborgare. LÄS MER

  5. 5. Att vara är att synas – en kvalitativ innehållsstudie om produkt- och varumärkesexponering i Skavlan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Louise Bennshagen; Olivia Lindh; Anton Skoglund; [2015-02-10]
    Nyckelord :den frihetliga massmedieideologin; Pierre Bourdieu; television; den sociala ansvarsideologin; ethnographic content analysis; framing; stealth marketing; storytelling; commercial speech; Skavlan; produktexponering; varumärkesexponering;

    Sammanfattning : Titel: Att vara är att synas – en kvalitativ innehållsstudie om produkt- och varumärkesexponering i Skavlan Författare: Louise Bennshagen, Olivia Lindh och Anton Skoglund Uppdragsgivare: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet Termin: Höstterminen 2014 Handledare: Britt Börjesson Sidantal: 65 sidor inklusive bilagor Antal ord: 18539 Syfte: Att undersöka om det förekommer produkt- och/eller varumärkesexponering i Skavlan avsnitt 1-9 säsong 12, och i så fall på vilket/vilka sätt. Metod: Kvalitativ innehållsanalys – Ethnographic Content Analysis Material: AvsSVT, commercial speech, storytellingnitt 1-9 av Skavlan säsong 12 Huvudresultat: Resultatet visar att det förekommer produkt- och varumärkesexponering i Skavlan avsnitt 1-9 säsong 12. LÄS MER