Sökning: "inre och yttre motivation och inlärning"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden inre och yttre motivation och inlärning.
1. MOTIVATION och LÄRANDE sonderingar kring TVÅLÄRARSKAPET
Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Detta examensarbete grundades på en kvalitativ och empirisk studie. Målsättningen har varit att utröna vilka teorier och faktorer som kunde bidra till elevers motivation och lärande, och hur lärare verksamma i undervisningen av naturvetenskapliga ämnen ser på möjligheterna att kunna påverka denna. LÄS MER
2. Motivation, attityder och inlärningssätt inom svenska som andraspråk
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighetSammanfattning : I denna studie undersöks vilka motivationstyper som är representerade inom andraspråksinlärning bland gymnasieelever, vilka attityder som gymnasieelever har gentemot L2-inlärning (svenska), svenska samhället och kulturen och på vilket sätt eleverna lär sigsvenska utanför- och innanför skolan samt hur SVA-läraren motiverar eleverna att lära sig svenska i skolan. Studien är kvalitativ och kvantitativ. LÄS MER
3. Elevers motivation vid inlärning : Förslag på speldesignelement som kan motivera elever
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologiSammanfattning : Under de senaste åren har termen spelifiering blivit allt mer känt, främst inom utbildning och hälsa. Spelifiering innebär att speldesignelement används i icke-spelkontexter, detta för att motivera människor. Syftet med studien var att identifiera “Hur kan spelifiering utformas i en applikation för att motivera elever att lära sig?”. LÄS MER
4. Motivation och multiplikation : En kvantitativ studie om vad som motiverar elevers inlärning av multiplikation
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : En kvantitativ studie har genomförts om hur elevers motivationen påverkas vid multiplikationsberäkning av läromedelstypiska multiplikationsuppgifter i årskurs fyra respektive espektive årskurs sex. I studien lyfts även skillnader och likheter mellan årskurserna. LÄS MER
5. Hinder och möjligheter till förändring av levnadsvanor vid hjärt-kärlsjukdom : En litteraturstudie ur patientens perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för hälsovetenskapSammanfattning : Bakgrund: Hjärt-kärlsjukdom är en vanlig dödsorsak bland befolkningen. Förändringar i levnadsvanor kan förhindra utvecklandet av sjukdom och för tidig död. Personer kan av olika orsaker uppleva förändringar av levnadsvanor som svåra och det finns olika faktorer som hindrar eller möjliggör dessa förändringar. LÄS MER