Sökning: "instrumentalundervisning gruppundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden instrumentalundervisning gruppundervisning.

  1. 1. Interaktion i kulturskolans instrumentalundervisning : En fallbeskrivning av fiolundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Liselotte Boustedt; [2023]
    Nyckelord :interaction; instrumental teaching; group teaching; one-to-one-teaching; Design for learning; social semiotics; multimodality; stimulated recall; observation; interaktion; instrumentalundervisning; gruppundervisning; enskild undervisning; mästarlära; kulturskola; Design för lärande; socialsemiotik; multimodalitet; stimulerad intervju; observation;

    Sammanfattning : Bakgrunden till detta självständiga arbete ligger i mina erfarenheter av instrumentalundervisning i den svenska kulturskolan tillsammans med mitt intresse för interaktion mellan lärare och elev i likväl en-till-en-undervisning som gruppundervisning. Kulturskolan har gått igenom många förändringar genom historien. LÄS MER

  2. 2. Trumsetsundevisning i grupp : En studie om meningserbjudanden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Johannes Sidenqvist; [2022]
    Nyckelord :Gruppundervisning; trumsetsundervisning; instrumentalundervisning; meningserbjudanden; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett sociokulturellt perspektiv bidra med ökad förståelse för meningserbjudanden i gruppundervisning i trumset. Studien söker svar på hur meningserbjudanden tar sig uttryck i samtal om gruppundervisning med trumpedagoger. LÄS MER

  3. 3. Mest kul i grupp? En studie om hur brasslärare arbetar med instrumentalundervisning individuellt och i grupp inom Kulturskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Cecilia Ekenheim Johansson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka de didaktiska val brasslärare verksamma i kulturskolan gör i instrumentalundervisning, samt om dessa val skiljer sig beroende på om det är individuell undervisning eller gruppundervisning. Problemformuleringen grundar sig i Kulturskoleutredningens förslag att gruppundervisning bör vara normen i kulturskolan. LÄS MER

  4. 4. Enskild och gemensam instrumentalundervisning : Gymnasieelevers beskrivningar av kombinationen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Daniel Persson Caesar; Rasmus Tholin; [2021]
    Nyckelord :Gruppundervisning; enskild undervisning; instrumentalundervisning; ramfaktorer; motivation; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnade att undersöka hur gymnasieelever beskriver kombinationen av enskild och gemensam instrumentalundervisning i deras huvudinstrument samt hur de motiveras i de olika lektionsformerna. I bakgrunden presenteras tidigare forskning som anknyter till instrumentalundervisning och dess former. LÄS MER

  5. 5. Individualisering i gruppundervisning : Om piano- och gitarrlärares didaktiska strategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Anders Englin; Samuel Lindell; [2020]
    Nyckelord :Gruppundervisning; instrumentalundervisning; individanpassad undervisning; individualisering; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett sociokulturellt perspektiv undersöka hur piano- och gitarrlärare ser på och upplever sig arbeta med individualisering i gruppundervisning. Metoden som använts är enskilda intervjuer i semistrukturerad form. LÄS MER