Sökning: "integration och funktionsnedsättning"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden integration och funktionsnedsättning.

  1. 1. Arbetsterapeutiska interventioner för barn med autismspektrumtillstånd - En litteraturöversikt : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Elin Uppenberg; Fanny Jakobsson Boija; [2024]
    Nyckelord :Arbetsterapi; interventioner; autismspektrumtillstånd; autism;

    Sammanfattning : Autismspektrumtillstånd (AST) är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som medför svårigheter med social interaktion och kommunikation, begränsade och repetitiva beteendemönster samt över- eller underkänslighet för sensoriska stimuli. Syftet med denna studie var att undersöka arbetsterapeutiska interventioner för barn med AST samt effekten av dessa. LÄS MER

  2. 2. Integration av personer med kognitiva funktionsnedsättningar i produktutvecklingsprocessen

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Nigara Ibragimova; Julia Lundkvist; [2023]
    Nyckelord :user involvement; user centered design; product development; disability; cognitive disability; aid tool; användarinvolvering; användarcentrerad design; produktutveckling; funktionsnedsättning; kognitiv funktionsnedsättning; hjälpmedel;

    Sammanfattning : Det blir allt tydligare att produktutvecklingsföretag konstant strävar efter högre grad av användarinvolvering. En välanvänd metod inom produktutveckling är “användarcentrerad design” som sätter användaren i fokus under utvecklingen. LÄS MER

  3. 3. Barn och ungdomar med autismspektrumtillstånd : Arbetsterapeutiska interventioner med fokus på sensorisk integration, beteenden och social förmåga. En litteraturstudie.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Ebba Söderberg; Miriam Tekle; [2023]
    Nyckelord :AST; intervention; arbetsterapi; förmågor;

    Sammanfattning : Autismspektrumtillstånd är en neurologisk funktionsnedsättning som kännetecknas av svårigheter med beteende, sensorisk integration, social förmåga och begränsade intressen. Barn och ungdomar med autismspektrumtillstånd begränsas i sitt aktivitetsutförande och delaktighet i aktiviteter. LÄS MER

  4. 4. Arbetsterapeutiska interventioner för barn och unga med autismspektrumtillstånd : En kvantitativ litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Elina Pillon; [2023]
    Nyckelord :intervention; ASD; occupational therapy; children; adolescens; OTIPM; intervention; åtgärd; AST; arbetsterapi; barn; unga; OTIPM;

    Sammanfattning : Bakgrund: Autismspektrumtillstånd (AST) är en funktionsnedsättning som påverkar social interaktion, kommunikation och beteende. Arbetsterapeutiska interventioner kan hjälpa barn och unga med AST att förbättra sin förmåga att delta i dagliga aktiviteter. LÄS MER

  5. 5. This is "Tricky"! : A Micro-ethnographic Study of Participation and Inclusion of Integrated Students with Intellectual Development Disorder in Swedish Compulsory Schools

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Pernilla Lindberg; Brittany Westerblom; [2022]
    Nyckelord :ethnography; inclusion; integration; intellectual development disorder; own experience; participation; participation model; student’s voice; delaktighet; delaktighetsmodellen; egen erfarenhet; elevens röst; etnografi; inkludering; integrering; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to provide increased knowledge about the experiences of some Swedish students with intellectual development disorder who are enrolled in compulsory school for pupils with learning disabilities and study according to that curriculum but attend school as integrated students. The study examines how these students understand opportunities and experiences of participation and inclusion in their learning environment and social existence based on self-perceived experiences. LÄS MER