Sökning: "integrera ämnen"

Visar resultat 1 - 5 av 106 uppsatser innehållade orden integrera ämnen.

  1. 1. ”Det går ju inte att undervisa om fucking hållbarhet när grundprincipen som att sopsortera inte finns!” : Agenda 2030 i Hem- och konsumentkunskapsundervisningen

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Camilla Berneklint; [2024]
    Nyckelord :Home Economics; Education for Sustainable Development; Agenda 2030; Sustainable Development Goals and Education; Hem- och konsumentkunskap; lärande för hållbar utveckling; Agenda 2030; globala målen samt undervisning;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är ett område som skall ingå i grundskolans samtliga ämnen. De globalamålen i Agenda 2030 visar dock en komplexitet som kan vara svår att integrera i alla ämnen.Denna studie fokuserar på hem- och konsumentkunskapsundervisning i grundskolan. LÄS MER

  2. 2. ATT BEVARA DET FÖRFLUTNA FÖR ATT TJÄNA FRAMTIDEN : En studie om kulturarv i textilslöjdundervisningen i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Ulrika Karlsson Malik; [2024]
    Nyckelord :kulturarv; slöjdundervisning; textiltraditioner; textila hantverkstekniker;

    Sammanfattning : Skolans roll att överföra och utveckla kulturarvet som en del av fostransuppdraget är centralt. Denna uppgift blir särskilt utmanande inom textilslöjden, där traditionella hantverkstekniker enligt tidigare studier ofta varit normerade utifrån framför allt den svenska kulturen. LÄS MER

  3. 3. Pedagogiskt arbete och tankar angående digitala verktyg i matematikundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Joel Paulnitz; [2023]
    Nyckelord :TPACK; TPACK development modell; matematikundervisning; digitala verktyg; pedagogiska strategier; matematisk kompetens; matematiska förmågor;

    Sammanfattning : Digitaliseringen fortskrider inom den svenska skolan och rapporter som menar att lärare inte integrerar digitala verktyg i matematikundervisningen i samma utsträckning som andra ämnen. Tidigare forskning pekar på att det råder en kompetensbrist bland lärares förmåga till att integrera digitala verktyg i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Designing Diverse Features to Reduce the Filter Bubble Effect on Social Media

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Ramya Kandula; [2023]
    Nyckelord :Filter bubbles; recommender systems; diversity; social media; filter bubblor; rekommenderande system; mångfald; sociala medier;

    Sammanfattning : The filter bubble effect has been an active area of research that has been explored in various contexts within social media. Research on recommender system designs within filter bubbles has received a lot of attention, mainly due to its impact on the phenomena. LÄS MER

  5. 5. Unveiling the Values of ChatGPT : An Explorative Study on Human Values in AI Systems

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Caroline Lindahl; Helin Saeid; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; World Values Survey; large language model; human values; machine learning; AI; generative AI; AI alignment;

    Sammanfattning : Recent technological breakthroughs in natural language processing and artificial intelligence (AI) and the subsequent release of OpenAIs generative AI system, ChatGPT, have warranted much attention from researchers and the general public alike. Some with praise, foreseeing a brighter future for all, and some predicting the end of humanity. LÄS MER