Sökning: "intellektuella resurser"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden intellektuella resurser.

  1. 1. Sex på lika villkor : En intervjustudier om sexualitet och funktionshinder

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Sofia Persson; Rodrigo Gomez Soto Gomez; [2023]
    Nyckelord :Disability; LSS; normalization; power; sexuality; Funktionshinder; funktionsnedsättning; LSS; makt; normalisering; sexualitet;

    Sammanfattning : This thesis is a qualitative study based on six interviews with professionals in different disability functions within The Swedish Act concerning Support and Service for Persons with Certain Functional Impairments (LSS). The purpose of this study is to see how the functions within LSS work with sexuality and to what extent the staff at the facilities have the opportunity to support the users in their sexuality and intimate relationships. LÄS MER

  2. 2. Den intellektuella ambulansen : en studie av bildningsarbetet på landsbygdsbokbussar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Nina Lagerstedt; [2023]
    Nyckelord :Bookmobile; Mobile Libraries; Rural Libraries; Bildung; Bokbuss; Mobila bibliotek; Landsbygdsbibliotek; Bildning;

    Sammanfattning : Bibliotekslagens ändamålsparagraf anger att bibliotek i det allmänna väsendet ska arbeta med att främja intresset för bildning. Det gäller således alla typ av offentligt finansierade bibliotek och uppdraget tar ingen hänsyn till resurser eller ekonomiska faktorer. LÄS MER

  3. 3. Konflikthantering i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om förskollärarnas förhållningssätt, strategier och utmaningar vid konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Henrietta Lanke; Angelica Wallius; [2022]
    Nyckelord :Konflikt; konflikthantering; förskola; förskollärare; förhållningssätt; medlingsstrategier; Cohens konfliktpyramid; stöttning; mediering; den proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks förskollärarnas kunskaper och erfarenheter och vilken betydelse det har för förskollärarnas förhållningsätt i hur de agerar och bemöter barnen i vardagliga konflikter. Vi undersöker även vilka strategier de har i arbetet med konflikthantering och vilka utmaningar som förskollärarna upplever med att hantera konflikter i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Längst fram i klassrummet : En systematisk litteraturstudie av forskning om erfarenheter av ordinarie och särskild undervisning bland grundskollärare och elever md ADHD

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Maha Mohamed; [2021]
    Nyckelord :lärare; erfarenheter; ADHD; inkludering; undervisning; kvalitativ;

    Sammanfattning : Olika lärare har skilda uppfattningar om hur elever med neuropsykiatriska funktionshinder i form av t ex ADHD och Aspergers syndrom bör undervisas i grundskolan. En fundamental fråga gällande grundskoleelever med neuropsykiatriska funktionshinder är om de bör ges särskild undervisning i mindre klasser eller inkluderas i större klasser i ordinarie undervisning. LÄS MER

  5. 5. Varför bry sig? : Empatitrötthet inom akutsjukvård – en integrativ litteraturöversikt.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Jonathan Edenburg; Lidé Fredrik; Wijk Lucas; [2021]
    Nyckelord :Compassion fatigue; Coping strategies; factors; SOC; nurse; stress; Empatitrötthet; Copingstrategier; faktorer; KASAM; sjuksköterska; stress;

    Sammanfattning : Bakgrund: Empatitrötthet (ET) är ett tillstånd som uppkommer till följd av sjuksköterskors vårdande profession. Sjuksköterskor använder sig själva som emotionella instrument för att ge professionell omvårdnad. Tillståndet är en kumulativ process med fysiska, känslomässiga, sociala, andliga och intellektuella symptom. LÄS MER