Sökning: "intensivträning"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade ordet intensivträning.

  1. 1. Förändringar i elevers läshastighet och avkodningsförmåga med intensiv lästräningsmetod : – En kvasiexperimentell studie med hjälp av läslistor.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ida Kling; [2023]
    Nyckelord :avkodning; läshastighet; Wendicks läslistor; flickor och pojkar;

    Sammanfattning : I föreliggande studie var att se hur elevers läshastighet och avkodningsförmåga påverkades efter användning utav Wendicks läslistor under fem veckor. Studien har utgått från frågor som: Vilka elevgrupper verkade gynnas eller missgynnas av denna metod? Finns det några skillnader i relation till kön och hur upplever eleverna själva intensivträning med Wendicks läslistor? Som metod användes kvasi-experiment där redan befintliga grupper fanns och randomisering inte var aktuellt. LÄS MER

  2. 2. Ett lärarperspektiv på tidiga insatser för elever i åk F-3 som är i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Emma Rosberg; Sophie Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :diskurs; grundläggande taluppfattning; grundskolans tidiga år; lärarperspektiv; matematiksvårigheter; scaffolding; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka vilka tidiga insatser som finns att tillgå för de elever som är i eller riskerar att hamna i matematiksvårigheter. Vidare har det även varit av intresse att studera vilka diskurser som framträder när lärare talar om tidiga insatser och hur dessa fungerar. LÄS MER

  3. 3. Intensiv avkodningsträning med andraspråksinlärare : En interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Karin Edvinsson; [2022]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; avkodning; fonologisk medvetenhet; intensivträning; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Many students who study Swedish as a second language have a typical development curve, however some students struggle with learning how to decode letters and words. Learning to read requires decoding skills and these skills are usually learnt in primary school. LÄS MER

  4. 4. Att utveckla läsförståelse i praktiken : En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs F-3 beskriver sitt arbete för att utveckla alla elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Johansson Julia; [2021]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading comprehension difficulties; working methods; grades F-3; Läsförståelse; läsförståelsesvårigheter; arbetssätt; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Att besitta en god läsförståelse är viktigt för att kunna fungera i samhället men också lyckas i skolan. Läsförståelse är en komplex process vilken innefattar många olika delar. För att eleverna ska utveckla sin läsförståelse är lärarens val i undervisningen avgörande. LÄS MER

  5. 5. Intensiv lästräning genom metoden upprepad läsning med högstadieelever i lässvårigheter : En interventions- och enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Angelica Borgh Westin; Linn Andersson; [2020]
    Nyckelord :Bristande läsning; intensivträning; läsflyt; äldre elever; motivation; självförtroende; metakognition;

    Sammanfattning : This study investigates to what extent an intensive reading intervention of two weeks, based on repeated reading, can improve the reading fluency for students with reading difficulties in secondary school. The study also investigates how the students evaluated the intervention based on repeated reading. LÄS MER