Sökning: "interaktionistiskt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 116 uppsatser innehållade orden interaktionistiskt perspektiv.

  1. 1. Hur yngre barn initierar och skapar sociala relationer med andra - En kvalitativ studie om yngre barns kamratinteraktion på förskolan. Namn: Amanda Järvinen & Anneli Andersson Program: Förskollärarprogrammet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Amanda Järvinen; Anneli Andersson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskola; Yngre barn; Lek; Lärande; Sociala relationer; Strategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och få kunskap om hur yngre barn ingår i sociala relationer med varandra. Studien syftar även till att studera vilka kommunikativa resurser barn använder i leksituationer när de skapar relationer med varandra. LÄS MER

  2. 2. Maktrelationer i barns lek - En kvalitativ studie om barns interaktion och strategier för maktutövning i lek.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sanna Mattsson; Hanna Oskarsson; [2024-02-26]
    Nyckelord :Tillträdesstrategier; exkluderingsstrategier; makt; interaktion; kommunikation.;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) ska barn få förutsättningar till att fungera i grupp, där de ska få möjlighet att träna på att samarbeta och ta ansvar för gemensamma regler i leken. I relation till detta vill vi undersöka hur detta sätts på spel i barns lek och hur asymmetriska relationer också är del av vardagen på förskolan. LÄS MER

  3. 3. SJU-TILL- SJUTTONBARNEN : Fritidslärares upplevelser av elever med långa dagar i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anders Hultqvist; Isak Lundholm; [2023]
    Nyckelord :Återhämtning; fritidshem; barndomssociologi; mellanrum; sociala relationer;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet undersöker vi fritidslärares upplevelser gällande elever som befinner sig längst i skol- och fritidsverksamhet, samt hur fritidslärare arbetar för att skapa möjligheter till återhämtning, rekreation och vila. Elevers långa dagar i skolan är ett outforskat område inom fritidshemsforskning. LÄS MER

  4. 4. Vad innebär det att vara ung chef? : En etnografisk studie om vad det innebär att arbeta som ung chef inom den offentliga sektorn idag.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Amanda Palm; Hanna von Rüdiger; [2023]
    Nyckelord :unga chefer; ledarskap; etnografi; emotionssociologi; det dramaturgiska perspektivet; symboliska interaktionism;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte ett tämligen outforskat område som vi anser borde uppmärksammas: vad det innebär att arbeta som ung chef inom offentlig sektor idag. Studiens urval utgick ifrån en medelstor kommun i Sverige där fyra unga chefer valdes ut. LÄS MER

  5. 5. Bilderböcker som skrämmer vuxna : En bilderboksanalys av ett urval av Gro Dahles och Svein Nyhus barnlitterära verk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Alma Karlsson; Susan Lugowska; [2023]
    Nyckelord :agency; difficult topics; Gro Dahle; preschool; pedagogical tool; agens; förskola; Gro Dahle; pedagogiskt verktyg; svårpratade ämnen;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras Gro Dahles och Svein Nyhus bilderböcker Snäll (2008), Den Arge (2009) och Akvarium (2015) ur ett etnometodologiskt görande-perspektiv och ett symboliskt interaktionistiskt synsätt kring känslor. Analysen är en kvalitativ bilderboksanalys och syftet är att bidra med en fördjupad förståelse kring litteratur som pedagogiskt verktyg i arbetet kring svårpratade ämnen i förskolan. LÄS MER