Sökning: "interaktiv konst"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden interaktiv konst.

  1. 1. Skapa rörelse : En studie i underhållningsdesign och dekor som rör på sig.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Hanna Gunséus; [2024]
    Nyckelord :Entertainment design; Moving props; Product Engineering Design; Animatronics; Design principles; Underhållningsdesign; Rörlig dekor; Teknisk Design; Animatronics; Designprinciper;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet genomfördes på ett företag som tillverkar dekor till nöjesindustrin ex. nöjesparker och eventbyråer. I dagsläget tillverkar företaget stillastående dekor, men har en vision att i framtiden bygga in olika sorters rörelser. LÄS MER

  2. 2. Slappna av i väntrummet : En studie om hur produktdesign kan stötta patienter i väntrummet innan en gynekologisk cellprovtagning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ebba Dahlgren; [2023]
    Nyckelord :product design; pap smear; pap test; user centered design; stress; anxiety; produktdesign; gynekologiskt cellprov; användarcentrerad design; stress; oro;

    Sammanfattning : Att gå på en gynekologisk cellprovtagning är något flera kvinnor tycker är obekvämt. Det upplevs som ett oroligt och obehagligt möte. LÄS MER

  3. 3. En inbjudan från kvinna till kvinna : En designforskning för ökad involvering av kvinnor inom kampsport

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Izabelle Nilsson; [2023]
    Nyckelord :User-centered design; co-design; product design; martial arts; woman and martial arts; norms; gender; Genus; användarcentrerad design; co-design; produktdesign; kampsport; kvinnor och kampsport; normer;

    Sammanfattning : Studien är ett examensarbete som undersöker frågeställningen: hur vi med hjälp av produktdesign kan bjuda in fler kvinnor till kampsport? Studien undersöks utifrån designteorien användarcentrerad design och inslag av metoder från co-design. Det teoretiska ramverket undersöker designteori i samband med normer, genus och kampsport samt relaterade studier om kvinnor och kampsport. LÄS MER

  4. 4. Clearly Calendar : Design för planering av ett neuroatypiskt liv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Nicki Edberg; Tove Myrestam; [2023]
    Nyckelord :Planning tool; Organization tool; Neurodivergent; Calendar; To-do list; Reminders; Inclusive design; Visual communication.; Planeringsverktyg; Organiseringsverktyg; Neuroatypisk; Kalender; Att göra-lista; Påminnelser; Inkluderande design; Visuell kommunikation.;

    Sammanfattning : Det är ungefär 1 300 000 personer i Sverige som är diagnostiserade med någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, som autism, adhd, dyslexi m.m. Det innebär svårigheter med bl.a. LÄS MER

  5. 5. Varför Ava-tar de på allt? : En kvalitativ analys av hur visualiseringen av händers interaktion påverkar hur åskådare upplever världen i filmen Avatar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Cassandra Campbell; [2023]
    Nyckelord :Avatar; phenomenology; film phenomenology; perception; hands; cognition; narrative; narrative functions; embodiment; embody; immersion; science fiction; interaction; tactile; haptic; sensory; eye-hand-coordination; visual communication; communication; film; Avatar; fenomenologi; filmfenomenologi; perception; händer; hand; kognition; narrativ; narrativa funktioner; inlevelse; förkroppsligande; science fiction; interaktion; interaktionsdesign; taktil; haptik; öga-hand-koordination; sensorisk; upplevelse; visuell kommunikation; kommunikation; film; filmberättande; vargar; varg; teater; Naturskyddsföreningen; animation; rörlig bild; naturpolitik; narrativ; berättande; kommunikation; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en fenomenologisk studie som utreder hur visualiseringen av händer påverkar hur filmbetraktare upplever världen i filmen Avatar.  Analysen utreder tre scener från Avatar, som visar händer som interagerar med föremål som är okända för både filmkaraktärens och betraktarens del. LÄS MER