Sökning: "interculture"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet interculture.

  1. 1. Att bygga broar mellan likheter och olikheter : Pedagogers perspektiv om den interkulturella undervisningen i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Nour Mohammad Hafed; [2023]
    Nyckelord :interculture; interculture competence; preschool; diversity; multicultural; interkulturalitet; interkulturell kompetens; förskola; skillnader; mångkulturalitet;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger resonerar kring den kulturella mångfalden i förskolan samt att få en ökad förståelse för vilka möjligheter och utmaningar pedagoger stötar på när det gäller den interkulturella undervisningen i förskolan genom ett interkulturellt perspektiv. Man kommer utifrån semistrukturerade intervjuer med verksamma pedagoger i denna studie få ta del av att det finns variation i kompetens hos pedagoger i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Mångkultur i ALMA-pristagares bilderböcker. : Hur framställs etniciteter, kulturmöten och mångkultur i bilderböcker?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linda Ohlfeldt; [2023]
    Nyckelord :children´s literature; ethnicity; race; cultural meeting; multiculture; diversity; interculture; preschool; Barnlitteratur; etnicitet; ras; kulturmöte; mångkultur; interkultur; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att utifrån Nikolajevas narratologiska litteraturanalys utföra bilderboksanalyser, utifrån ett mångkulturellt och interkulturellt perspektiv, med fokus på hur etniciteter, kulturmöten och mångfald framställs. I urvalet valdes bilderböcker skrivna av nationella och internationella författare som tilldelats ett av världens största litteraturpriser, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA). LÄS MER

  3. 3. Förskollärares syn på samverkan : En kvalitativ studie om samverkan med vårdnadshavare med annan språklig eller kulturell bakgrund än svenska.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Erika Holmedahl; [2023]
    Nyckelord :The preschool teaching profession; collaboration; guardians; language; culture; the intercultural perspective; Förskollärarprofessionen; samverkan; vårdnadshavare; språk; kultur; interkulturella perspektivet.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute with knowledge about preschool teachers'view of their collaboration task, with a particular focus on collaboration withguardians with a different linguistic or cultural background than Swedish. Toachieve the aim, semi-structured interviews were chosen as the method. LÄS MER

  4. 4. ’’Det är svårt att förstå varandra’’ : Förskollärares tankar och erfarenheter av barns kulturella bakgrunder, diskriminering och eventuella samband däremellan. 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jessica Rundberg; Julia Sjölund; [2017]
    Nyckelord :Culture; cultural background; discrimination; identity; intercultural competence; interculture preschool; preschool teacher; Kultur; kulturell bakgrund; diskriminering; identitet; interkulturell kompetens; interkulturalitet; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa förskollärares tankar och erfarenheter kring barns kulturella bakgrunder, diskriminering och eventuella samband däremellan. Frågeställningarna som studien svarar på är hur förskollärare ser på kultur och barns kulturella bakgrunder, vilket samspel de upplever krävs i mötet med barn från olika kulturella bakgrunder och hur diskriminering av barn utifrån barnets kulturella bakgrund uppfattas. LÄS MER

  5. 5. "Vi ska inte vara rädd föratt möta människor utanför skolan" : En studie som belyser ett lärarperspektiv på studiebesök i religionskunskap

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Maja Persson Riis; [2015]
    Nyckelord :Field study; Religious Education; interculture pedagogy; sociocultural perspective; studiebesök; religionsdidaktik; didaktik; religionskunskap; exkursion; sociokulturellt perspektiv; interkulturell pedagogik;

    Sammanfattning : The project of this thesis is to illuminate the teacher perspective on study visits by examining how six religion teachers relate to the study visit method in high school religious education. The research object of the thesis is to investigate whether teachers believe there are viable didactic possibilities and challenges associated with the study visit concept in education, and to define them if present. LÄS MER