Sökning: "internationaliseringsstrategi"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet internationaliseringsstrategi.

  1. 1. Internationalisering genom en företagsinkubator : En undersökning av svenska startups inom en expansiv rymdindustri och deras syn på internationaliseringsmöjligheter genom en företagsinkubator

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Öskog; Carl Lidåker; [2024]
    Nyckelord :Internationellt entreprenörskap; internationalisering; rymdindustri; företagsinkubatorer; nätverk; strategiska nätverk; Born Global;

    Sammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka internationaliseringsstrategier för svenska startups inom den expansiva rymdindustrin, specifikt internationalisering genom branschspecifika företagsinkubatorer, med fokus på den Europeiska Rymdorganisationens Företagsinkubator, ESA BIC. Forskningsmetodiken innefattar genomförandet av semistrukturerade intervjuer med deltagare som representerar ledningen för fyra svenska entreprenörsledda företag inom rymdindustrin, där de får möjlighet att utveckla sina tankar kring företagets internationaliseringsstrategi. LÄS MER

  2. 2. Ett svenskt detaljhandelsföretags internationaliseringsstrategi : en studie om att internationalisera i en digitaliserad tid

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Katarina Ovuk; Muna Yusuf; [2019]
    Nyckelord :Internationalisering; detaljvaruhandel; internet; e-varuhandel; marknad; kunskap;

    Sammanfattning : Forskning inom området internationalisering har kritiserats för att inte ta hänsyn till effekten av digitaliseringen. Syftet med studien var att se om befintlig forskning inom området internationalisering kunde förklara en nutida internationaliseringsstrategi för ett svenskt detaljhandelsföretag. LÄS MER

  3. 3. En studie om lärdomar dragna av motgångar vid internationalisering : En undersökning baserat på små svenska läxhjälpsföretag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Nilofar Montazeri; Troska Sharifi; [2019]
    Nyckelord :Internationalization; internationalization process; strategy; market; Internationalisering; internationaliseringsprocess; strategi; marknad;

    Sammanfattning : Today, many companies are expanding rapidly from their existing geographical area and see internationalization as a necessity in order to continue to grow. On the other hand, there are different conditions that are imposed on companies in order for them to internationalize and are then considered to be international companies. LÄS MER

  4. 4. Från nyfödda till globala : En flerfallsstudie om hur Born Global-företag använder nätverk i sin internationaliseringsprocess

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Martina Brodin; Nathalie Edberg; [2018]
    Nyckelord :Born Globals; internationalisering; nätverk; relationer; entreprenörer; IP-modellen;

    Sammanfattning : Följande flerfallsstudie syftar till att empiriskt undersöka hur entreprenörer i Born Globals, det vill säga företag med en global vision och närvaro från grundandet, använder sina nätverk för att bli internationella. Tre fallstudier görs på olika Born Global-företag där entreprenörernas användning av nätverk i internationaliseringsprocessen undersöks genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Internationalization strategy choice for micro-multinationals: a development framework

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Gines Sanchez Navarro; [2018]
    Nyckelord :Blockchain; Business Internationalization; Foreign Market Entry Modes; Micro-Multinationals; Resource-; Blockchain; Business Internationalization; Utländska marknadsposter; Mikromultinationella; Resource-Based View; VRIO verktyg;

    Sammanfattning : Micro-multinational is a relatively new term and there are still very few studies about how micro-multinationals choose their foreign entry market modes when internationalizing. This thesis attempts to add new knowledge filling the gap between the internal resources of a company and the foreign entry market mode selected for its internationalization process. LÄS MER