Sökning: "intervention läs-och skrivsvårigheter"

Visar resultat 16 - 20 av 33 uppsatser innehållade orden intervention läs-och skrivsvårigheter.

  1. 16. RTI på sfi RTI. (Respons To Intervention) för kortutbildade sfi-elever med fokus på avkodning och läshastighet

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Axmarker; [2017]
    Nyckelord :sfi; kortutbildade; lässvårigheter; avkodning; RTI; förebyggande undervisning; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Elever inom utbildning i svenska för invandrare (sfi) som inte har utvecklat läs- och skrivförmåga på sitt modersmål ska få läs- och skrivinlärning inom ramen för sfi-utbildningen Det finns ett forskningsbehov att didaktiskt följa dessa elevers väg mot att bli litterata, i synnerhet för elever med läs- och skrivsvårigheter.Lästeorier bygger på att läsning handlar både om avkodning och förståelse (Kamhi & Catts, 2014) men i andraspråksforskningen har man inte forskat lika mycket på avkodning som man forskat på läsförståelse (Hyltenstam, 2010). LÄS MER

  2. 17. Läsinlärning och Läsutveckling : en longitudinell studie med BRAVKOD metoden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Kristina Petersson; Pernilla Söderholm-Feria; [2016]
    Nyckelord :Avkodning; BRAVKOD; Interventionsstudie; Läslistor; Läs- och skrivsvårigheter; Motivation; ’The simple view of reading’; ’Time on task’;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur elever med avkodningssvårigheter påverkades av en intervention med läslistor ställt mot tidigare interventioner och traditionell läsundervisning. Interventionen innefattade elever i avkodningssvårigheter som lästränade vid 4 tillfällen under 28 veckor á 20 minuter per gång med läslistor från BRAVKOD metoden. LÄS MER

  3. 18. Fonemisk och multisensorisk läsinlärningsmetodik : En interventionsstudie i åk 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Sara Holgersson; [2016]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; avkodning; läs- och skrivsvårigheter; tidig intervention; intensivträning; FonoMix;

    Sammanfattning : This study analyses the effects of an intervention using "FonoMix Munmetoden" for phonemic and multisensory training. Its focus was studying the effects on phonological awareness, letter/sound connection, and decoding. LÄS MER

  4. 19. Intensivundervisning i läsförståelsestrategier för elever i åk 7 : En interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Johanna Andersson; [2016]
    Nyckelord :Reciprocal teaching; läsförståelse; läsförståelsestrategier; läs- och skrivsvårigheter; läsundervisning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate the effects of an intervention of reciprocal teaching (RT) strategies in students’ reading comprehension. A quantitative method using a quasi-experimental design is used in the intervention with three students in seventh grade with reading comprehension difficulties. LÄS MER

  5. 20. Läsklubben : Intervention i grupp med avsikt att öka avkodningsförmågan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Marlene Ericson; [2016]
    Nyckelord :phonics; reading speed; year two; primary school; reading and writing difficulties; dyslexia; koppling grafem-fonem; läshastighet; årskurs 2; grundskola; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi.;

    Sammanfattning : Abstract The present study reports the results of an intervention in year two based on proven methods to enhance students decoding and reading speed. Since a slow and uncertain decoding can affect reading comprehension. I have conducted tests in two classes in year 2, in decoding, and reading comprehension. LÄS MER