Sökning: "intervention ordförråd"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden intervention ordförråd.
1. Testbaserat lärande vs kontextueltt lärande : En interventionsstudie i ordkunskap i årskurs 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : Abstract The purpose of this study was to investigate the effects of two different methods of vocabulary learning: retrieval practice and rich vocabulary instruction. The research questions were: 1. What are the effects of retrieval practice and rich vocabulary instruction on word learning in grade 3 students? 2. LÄS MER
2. "Varför säger man inte bara att man springer?" : En undersökande fallstudie om metakognitionens betydelse för språk- och läsförståelse ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Ett av skolans viktigaste uppdrag är att lära elever att läsa i syfte att de ska vara en del av den samhälleliga gemenskapen samt att kunna läsa för att lära. Trots detta sjunker läsförståelsen hos elever i svensk skola och gapet mellan högpresterande och lågpresterande elever ökar. LÄS MER
3. Vad kan svenska skolbarn i årskurs 2, 3 och 4 om affix? En pilotstudie om morfologisk kunskap
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Den här pilotstudien hade syftet att undersöka svårighetsgraden av ett urval affix inför en kommande interventionsstudie (huvudstudie) och därmed få en ökad kunskap om barns förståelse för morfem. Studien syftade även till att undersöka samband mellan morfologisk kunskap och ordförståelse samt lärarskattning av kommunikationsförmåga. LÄS MER
4. Manliga vårdnadshavares användning av barnriktat tal i kommunikationen med sina små barn : En explorativ pilotstudie med material insamlat från videoinspelning och Language ENvironment Analysis (LENA)
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: LogopediSammanfattning : En stor del av den tidiga språkutvecklingen sker i samspel med vuxna, och kommunikationen mellan vårdnadshavare och deras små barn är därför särskilt betydelsefull. Vuxna anpassar ofta sitt sätt att tala till små barn genom att göra anpassningar i de språkliga parametrarna prosodi, segmentell fonologi, syntax, pragmatik och ordförråd. LÄS MER
5. Robust ordförrådsundervisning : -en interventionsstudie i ämnet SO på mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : The aim of the study was to investigate the effect of robust vocabulary instruction in classroom teaching on the student´s knowledge of word meaning and comprehension of textbook texts. The following two questions were in focus: What effect does a robust vocabulary instruction, applied in regular classroom teaching, have on students' knowledge of the meanings of words, especially students with weak vocabulary? What effect does a robust vocabulary instruction, applied in regular classroom teaching, have on students' reading comprehension of factual texts in the subject social sciences especially students with weak vocabulary? An intervention was carried out in which 27 students in grade 4 and 5 took part. LÄS MER