Sökning: "intervju metod livsberättelse"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden intervju metod livsberättelse.
1. “VI HAR ALLA BITAR, VI SKA BARA LÄGGA IHOP PUSSLET”
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Bakgrund Arbetsterapeuter har ett holistiskt perspektiv på människan, vilket innebär en utgångspunkt i personen, dennes görande och miljön. För att nå detta holistiska perspektiv är livsberättelsen en viktig aspekt, något som även har visat sig betydelsefullt i arbete med personer med demenssjukdom. LÄS MER
2. Ett existentiellt limbotillstånd : Livsberättelser från en utvisningsdömd och frihetsberövad asylsökande
Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studierSammanfattning : I min uppsats har jag genom en öppen och ostrukturerad intervju ämnat beskriva en persons erfarenheter och livsberättelser som utvisningsdömd och frihetsberövad asylsökande. Även fast hela personens liv omfattas i intervjun, har ett särskilt fokus legat på teman som berör personens bakgrund, hans resa från hemlandet, tiden i förvar samt hans nuvarande livssituation. LÄS MER
3. Sång, socialisation och självkänsla : En studie om hur vår livsberättelse kan forma bilden av oss själva sett ur ett sångperspektiv
M1-uppsats, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Mitt syfte med denna uppsats har varit att utifrån en livsberättelse, här även kallat narrativ, undersöka hur man kan förstå mekanismerna runt självbild-självkänsla-självförtroende i relation till sångundervisning, ur ett sångsocialisationsperspektiv. Jag har i mitt yrke som sångpedagog många gånger mött elever med, enligt min uppfattning, god sångförmåga kombinerat med en oförtjänt låg självbild, och ofta undrat över bakgrunden. LÄS MER
4. The Tree Theme Method®
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektivSammanfattning : Bakgrund: The Tree Theme Method® (TTM) är en behandlingsmetod inom psykiatrisk arbetsterapi som bygger på att klienten uttrycker sin livssituation i bildskapande och livsberättelse. Trädet är en central symbol i bildskapandet. LÄS MER
5. Upplevelser av det obligatoriska skolväsendet : Gymnasieelever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar berättar om sin grundskoletid
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : The purpose with this study is to describe what individual pupils with neuropsychiatric disorders, such as Asperger syndrome and ADHD (Attention Deficit/Hyperactivity Disorder), think of their time in the nine-year compulsory school. The intention is to, from a social and spatial point of view elucidate their experiences, on the basis of their specific needs and the commission and the curriculum of the compulsory school. LÄS MER