Sökning: "intervjua små barn"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden intervjua små barn.
1. Kundperspektivet vid Barnahus : En fallstudie om återkoppling till barn i brottsutredningar
Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknikSammanfattning : Vid Barnahus utreds brott där barn misstänks ha blivit utsatta för övergrepp. Barnahus-tanken är samla och samordna aktörer från olika myndigheter under ett och samma tak så att barnet ska slippa att bollas runt mellan myndigheter. Barnet ska skyddas i rättsprocessen genom att brottsutredningsprocessen anpassas till barnet. LÄS MER
2. Små pärlor blev till sandstorm : En studie om barns tillgänglighet till pedagogiskt material i förskolan
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka hur barn i förskolan självständigt har tillgång till pedagogiskt material och hur förskollärare resonerar kring detta. I vår undersökning har vi observerat placering och tillgänglighet av pennor, lim, saxar, pärlor, lego, byggklossar, pussel, spel och böcker i miljön på fem förskolor. LÄS MER
3. Vilket stall är mest ekonomiskt för uppfödning av ungtjurar?
M1-uppsats, SLU/Dept. of Biosystems and Technology (from 130101)Sammanfattning : För att få fram fakta om olika stalltyper som sedan kan användas vid eventuella byggnadsplaner har vi undersökt fördelarna och nackdelarna med att föda upp tjurar i spaltboxstall, liggbåsstall och stall med djupströbädd och skrapad gång ur en ekonomisk men också ur djurvälfärd-synpunkt. I arbetet ingår en litteraturstudie och vi genomförde även en egen studie genom att skicka ut enkäter till lantbrukare som hade erfarenhet av de olika stallen. LÄS MER
4. Kommunikationen som lätt glöms bort men säger mer än ord : Pedagogers erfarenheter och resonemang om barns kroppsspråk i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : I det dagliga samspelet med andra människor sker kommunikation på olika sätt. Gester, miner, kroppsuttryck och den verbala förmågan att kommunicera blir synlig även i förskolan. Tidigare forskning visar att kroppsspråket är viktigt för att kunna förstå en annan individ när ord inte säger hela sanningen i en dialog. LÄS MER
5. Jag skulle vilja ha en regnbåge : Barns perspektiv på fritidshemmets fysiska miljöer
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka fritidshemmets inom- och utomhusmiljö ur ett barns perspektiv. Tidigare forskning (Lindblad, 1993) anser att huvudsyftet för den fysiska miljön är att inspirera barn till lek och utveckling. LÄS MER