Sökning: "intervjustudie kön lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden intervjustudie kön lärande.

  1. 1. BARNS UTSATTHET FÖR VÅLD OCH KRÄNKNINGAR I VARDAGEN En kvalitativ intervjustudie med barns röster om våld och kränkningar online och offline

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Eva-Lena Dubos; [2023-06-28]
    Nyckelord :Barn; Våld; Kränkningar; Skola; Online; Offline;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ytterligare kunskap kring barns utsatthet för våld och kränkningar i vardagen såväl online som offline, samt öka förståelsen för hur barn uppfattar sin utsatthet och möjlighet att berätta om det för en vuxen på skolan. Vidare undersöks om det framkommer någon skillnad i hur flickor respektive pojkar talar kring dessa frågor. LÄS MER

  2. 2. “Böcker är en tillgång när man jobbar med barn om jämställdhet” : - En intervjustudie med förskollärare om deras beskrivning och användande av skönlitteratur för jämställdhetsuppdraget

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alexandra Jansson; Alexandra Hayek; [2022]
    Nyckelord :Skönlitteratur; Jämställdhet; Könsneutral; Normkritik; Kön;

    Sammanfattning : Kön som beskrivs som socialt konstruerat medför en diskussion om könsneutralitet. Förskollärare kan stötta barn i att upptäcka och motsätta könsnormer som föreskrivs flickor och pojkar genom skönlitteratur där de får upptäcka olika sätt att vara på. LÄS MER

  3. 3. "Buffliga pojkar" och "försynta flickor" : En kvalitativ intervjustudie av fritidslärares uppfattningar omoch arbete med jämställdhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emilia Andersson; Caroline Yngwe; [2021]
    Nyckelord :Fritidshem; Fritidslärare; Genus; Grundlärare inriktning fritidshem; Jämställdhet; Kön; Normer.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka en grupp fritidslärares uttalanden om jämställhet ochbeskrivningar av hur de arbetar med jämställdhet i fritidshem. De forskningsfrågor som ställsär följande. LÄS MER

  4. 4. Elevers syn på bildlärares bemötande av elever i förhållande till kön : En intervjustudie med gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Patricia Sjölander; [2020]
    Nyckelord :Genus; bildämnet; kön; grundskolan; genuspedagogik;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att undersöka hur vida kvinnliga och manligabildlärare bemöter elever med det biologiska könet pojke och flicka med genussom teoretisk utgångspunkt. Undersökningen behandlar även hur bildläraresbemötande påverkar elevernas motivation och lärande inom bildämnet. LÄS MER

  5. 5. Wow, var det sånt här stort fokus på genus! : En kvalitativ intervjustudie av förskollärares uppfattningar om genus- och jämställdhetsarbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Frisk; Marie Schönberg; [2020]
    Nyckelord :Förskollärare; genus; jämställdhet; könsroll; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Förskolläraren har enligt läroplanen ett stort ansvar i barnens utveckling och lärande där varje barn har rätt till en likvärdig utbildning utan att begränsas utifrån kön (Lpfö 18, s. 7 och 15). LÄS MER