Sökning: "intonation"

Visar resultat 1 - 5 av 105 uppsatser innehållade ordet intonation.

  1. 1. Could this phrase be more constructional? : A Construction Grammar approach to the COULD X BE MORE Y phrase from the television show Friends

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Linn Nordlander; [2024]
    Nyckelord :construction grammar; information structure; CXBMY; SAI; constructions; rhetorical questions; parody;

    Sammanfattning : This thesis investigates the COULD X BE MORE Y phrase (CXBMY), well-known from the television show Friends, to argue for its qualification as a construction. By analyzing the phrase’s formal and functional features, as well as its frequency in the COCA corpus, this thesis compares the findings to the definition of constructions by Goldberg (2006, p. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg till flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med språkutveckling hos flerspråkiga barn med hjälp av digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hayfaa Bakerjan; [2024]
    Nyckelord :Language development; preschool; digital tools; multilingual children; sociocultural perspective.; Språkutveckling; förskola; digitala verktyg; flerspråkiga barn; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling genom användning av digitala verktyg. Genom observationer på en flerspråkig förskola i Sverige, med deltagande från flera avdelningar med förskollärare och barnskötare, transkriberades data för tematisk analys med tillämpning av ett sociokulturellt perspektiv för observationsanalys. LÄS MER

  3. 3. Violinsang som øvemodel. Grundlæggende metoder og tilgange.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i Malmö

    Författare :Amalie Malmgren Asmild; [2023]
    Nyckelord :Simultaneous violin and singing; violin singing; intonation; artistic research; Performing Arts;

    Sammanfattning : I dette studie har jeg anvendt logbogsnotationer og simple indspildninger til at analysere 20 øvetilfælde, hvor jeg har undersøgt og afprøvet forskellige øvestrategier for at overkomme udfordringerne ved simultan violinspil og sang (violinsang). Gennem analyse af logbog og interview med musikere som har erfaring på dette område, har jeg opnået en større forståelse for mine egne tekniske udfordringer og de generelle årsager til de intonations -og koordinationsvanskeligheder, som kan opstå under udførelsen af violinsang. LÄS MER

  4. 4. Phainesthai : Auditory Processes as Tools for Musical Composition

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för komposition, dirigering och musikteori

    Författare :Luka Aron; [2023]
    Nyckelord :music; psychoacoustics; auditory distortion products; tuning; just intonation; phenomenology;

    Sammanfattning : The human auditory system can become an active agent in the production of sound when stimulated with specific tone combinations. The resulting auditory distortion products can be amplified and drawn attention to by employing certain just intonation practices – a compositional technique that may serve as a powerful catalyst for reaching different states of mind in listeners. LÄS MER

  5. 5. ”Titta!” : En multimodal interaktionsanalys av hur barn i femårsåldern använder och bemöter uppmärksamhetssökande språkliga praktiker under fri lek

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Molly Flodström; [2023]
    Nyckelord :joint attention; child–child interaction; linguistic practices; free play; affective stances; multimodal interaction analysis; delad uppmärksamhet; barn–barn-interaktion; språkliga praktiker; fri lek; affective stances; multimodal interaktionsanalys;

    Sammanfattning : Delad uppmärksamhet och affective stances är viktiga sociala verktyg och fundamentala moment vid barn–barn-interaktion. Syftet med den genomförda studien var att undersöka hur femåringar använder sig av och bemöter samtalsturer innehållande uppmärksamhetssökande språkliga praktiker under fri lek, samt hur de modifierar dessa samtalsturer för att presentera förhöjda affective stances. LÄS MER