Sökning: "intra-aktivitet"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet intra-aktivitet.

  1. 1. Boken bankar bra! : En observationsstudie av barnböckers agens och intra-aktion med yngre barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lotta Wåtz; Rosita Karlström; [2022]
    Nyckelord :posthumanism; förskola; yngre barn; barnböcker; affordance; intra-aktivitet;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna uppsats var att undersöka vilka möjligheter förskolans miljö erbjuder yngre barn att intra-agera självständigt med böcker och hur denna intra-aktion tar sig uttryck. Vår önskan var att genom detta få en fördjupad förståelse för yngre barns förutsättningar att grundlägga en identitet som bokläsare i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Estetiska materialiseringar i förskolans ateljéer : En studie av förskoleavdelningars organisering av ateljéer och pedagogers erfarenhet av estetisk verksamhet för yngre barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Oskar Joakim Wilmer Holm; Linette Natalie Oddbratt; [2018]
    Nyckelord :Förskola; estetik; ateljé; organisering; miljö; yngre barn; pedagogers erfarenheter; intervjuer;

    Sammanfattning : Studiens syfte handlar om att undersöka förskoleavdelningars organisering av ateljéer utifrån miljö och material samt pedagogers erfarenheter av estetisk verksamhet för yngre barn. Metod för datainsamling består av fotografering av miljö samt kvalitativa intervjuer med förskolepedagoger från tre olika avdelningar. LÄS MER

  3. 3. Möjligheten att vara omöjlig : Hur 'kön' förstås och får mening i självdefinitionen hos fyra icke-binära personer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Genusvetenskap

    Författare :Isak Kenshin Auran; [2017]
    Nyckelord :agender; nongender; genderqueer; neutrois; trans; Karen Barad; posthumanism; könsidentitet; genus; icke-binär; cis; transperson; intra-aktivitet.;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to examine the possibility to be impossible, to examine how the socially intelligible can come to exist. This is done through the concept of sex/gender, as sex/gender has such a determining place in the production of what can be understood as human, it also has the properties to shed light on the possibility to be and exist beyond the socially intelligible. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares syn på didaktiskt arbete i barngrupper med kulturell mångfald

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Caroline Tornehag; [2016]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; förskollärarprofessionen; kulturell mångfald; intra-aktiv pedagogik; material och miljöns betydelse; performativa agenter; agens; makt; etik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka didaktiska utmaningar som förskollärare kan möta i barngrupper med kulturell mångfald samt vilken betydelse material och miljö kan tänkas ha i det didaktiska arbetet i relation till barngrupper med kulturell mångfald. Arbetet utgår från en posthumanistisk grundsyn med neomaterialistisk teori, där begreppen intra-aktiv samhandling, performativa agenter, materiellt-diskursiv intra-aktivitet och ethio-onto-epistemology kommer att lyftas fram som centrala. LÄS MER

  5. 5. Ickemänniskornas betydelse i barns fria lek i förskolan : Ett posthumanistiskt perspektiv på barns fria lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jessica Ädelqvist; Nathalie Soendojo; [2015]
    Nyckelord :Ickemänniskor; posthumanism; performativa aktörer; förskola; subjektskapande; intra-aktivitet; översättningar; Actor network theory;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka vilken betydelse ickemänniskor har i förskolans innemiljö under barns fria lek och vilken betydelse de har för barns subjektskapande. För att samla in vår empiri har vi använt oss av en kvalitativ ansats och genomfört en deltagande observation på en förskoleavdelning med hjälp av anteckningar. LÄS MER